Tuesday, November 11, 2008

Lawan atau Lari

Pujangga ulung, Eminem, pernah menulis:

"Apa kau nak buat, bila taik kena kipas angin? Adakah kau akan berdiri dan berlawan macam jantan? Adakah kau sekeras yang kau kata? Atau adakah kau akan pergi lari, ke arah pengawal keselamatan peribadi?"

Ya, memang lebih sedap kalau dalam Bahasa Inggeris.

Stress. Stress gila. Rasa macam nak sembahyang.

APA?

Hahaha. Lawak je.

Malaysia bakal menghadapi krisis ekonomi dunia. Dah dua tahun dah aku cakap. Tanda-tanda kiamat ekonomi dah lama. Tapi aku jadi macam orang gila PIS-M. Takde sapa nak percaya.

Member-member aku kebanyakkannya dah cabut. Salah aku jugak. AKu suruh diorang blah. Aku galakkan diorang blah.

Sekarang rasa macam aku tinggal sorang.

Sebelum jadi benda-benda mengarut, macam kaum Hutu bunuh kaum Tutsi, dan Don Cheadle menyelamatkan dunia dengan memberi tuala dan gula-gula percuma kat Bukit Bintang, patutkah aku cabut?

Sejak zaman azali lagi, benda-benda hidup ada pilihan - 'fight or flight'. Lawan atau lari. Kecuali pokok. Pasal takde kaki.

Mak bapak aku ada lagi. Aku masih ada kawan-kawan. Aku masih ada tanggungjawab. Apasal la aku ni baik dan mulia sangat?

Dahlah kacak pulak tu. Sasa. Seksi. Berketrampilan. Konek kuat. Jubur harum. Genius!

Apa yang aku dah buat untuk dapat semua ini?

Kalau aku duduk di Malaysia, ada benda yang aku boleh buat. Ada orang yang aku boleh tolong. Kalau aku blah, ada perempuan Eropah Timur. Mungkin, kalau aku cari, ada orang Estonia. Mmmm...Estonia.

Tolong orang, Estonia. Tolong orang, Estonia. Penting sangat ke aku? Tahu ke diorang ni nak hargai jubur harum aku? Tau ke pengorbanan aku nak Estonia? Estoniaaaaaa. Ni yang aku stressed ni.

Walaupun aku mungkin tak diperlukan, selagi boleh, aku akan tinggal di negara yang aku benci ni. Dan juga negara yang aku...emmm...benci.

Pasal dah takde sapa dah. Hujung tahun ni, ramai lagi member aku yang akan keluar Malaysia. Sapa nak buat kerja?

Kalau bodoh, bodohlah aku. Kalau tolong Malaysia ni macam mendukung biawak hidup, aku akan dukung biawak tu, heret dia sampai lepas garisan. Biar kalah Usain Bolt.

Biar aku dapat pingat emas dalam acara dukung reptilia 400 meter.

Fuck off, Usain Bolt!

Eat shit!

Selagi termampu la.