Monday, November 3, 2008

Bandar Dosa

[Saksofon kotor]

Dia menggeletar dalam angin dingin malam seperti daun terakhir pada pokok yang mengundang mati.

Aku biarkan dia mendengar jejakku. Dia hanya terpaku seketika.

"Nak rokok?"

"Ok, aku ambik satu. Kau bosan dengan parti itu macam aku?"

"Aku tak datang untuk majlis tu. Aku datang untuk kau. Berhari-hari aku perhatikan kau. Kau segalanya yang lelaki inginkan. Bukan hanya muka kau, potongan badan kau atau suara kau. Mata kau. Segala yang aku nampak dalam mata kau."

"Apa yang kau nampak dalam mata aku?"

"Aku nampak ketenangan yang gila. Kau dah penat berlari, dan kau bersedia menghadapi apa yang kau harus hadapi. Tapi kau taknak hadapinya seorang."

"Tak. Aku taknak hadapinya seorangan."

Angin bercas elektrik. Dia ringan dan panas dan hampir takde berat. Minyak wanginya membawa janji yang membuatkan mata aku berkaca.

Aku beritahu dia, semuanya akan okay. Aku beritahu dia, dia tak perlu takut lagi. Aku beritahu dia, aku akan bawa dia pergi jauh. AKu beritahu dia, aku cintakan dia.

PCIUT!

Penyenyap membuatkan dentuman pistol aku menjadi bisikan. Aku merangkulnya dekat, sampai dia tiada. Aku takkan tahu dia lari dari apa.

Aku akan tunaikan Wang Kiriman Posnya pagi esok.

[Saksofon kotor]

"Relaks, Mir, ambik sebiji lagi pil."

"Hey, apa relaks-relaks? Darah untuk bayar darah pakai gelen. Ini hari-hari lama. Hari-hari jahanam. Dah ada semula!"

"Kau cakap dengan Jessica Alba lagi, kau fikir pasal dia pun, aku akan kerat kau supaya kau tak berguna kepada betina..."

"Kau buat silap besar, beb. Silap besar!"

"Ya? Kau pun dah buat silap besar. Kau tak flush."

Blubblubblubblub.

"Kenal suara aku, Hafizi? Kau kenal suara aku? Rupa aku dah berubah, tapi aku rasa kau masih kenal suara aku, pukimak!"

"Macamana kalau aku salah? Aku ada masalah. Macamana kalau aku cuma bayangkan semua ni? Macamana kalau aku dah jadi apa yang mereka selalu cakap aku akan jadi - orang tak siuman, pembunuh gila."

"Bumbung keras, dengan enjin yang boleh tahan, dan pastikan bonetnya besar."