Monday, March 23, 2009

Ubat Kote: Cemerlang, Gemilang, Terbilang

Dalam perubatan tradisional Melayu, bahagian yang paling mendapat tumpuan ialah kote. Konek. Pelir. Zakar.

Aku cakap pasal ubat 'kuat'. Ubat 'batin'.

Ada Tongkat Ali, Minyak Ikan Linang, Tanduk rusa, Minyak Lintah, Minyak Dhob, anak ikan sembilang, ikan haruan, kelesa(?) rusa, blablabla.

Puki cuma ada kacip fatimah.

Puki: Kacip! Kacip! Kacip!

Aku bukan nak mempersoalkan keberkesanan ubat-ubat kote ni semua. Member aku ada ambik, pasal nak cari pelacur dua orang. Nak buat menage a trois.

Keras sampai lima jam. Katanya. Hu!

Pedulittaik aku?

Yang aku persoalkan, kenapa selama beberapa ribu tahun, yang ada cuma hikmat memperkasakan kote sahaja? Ubat kanser takde? Ubat kencing manis?

Takkanlah itu aje yang ada?

Ubat kote je? Abis, aku yang sakit kepala pasal tak tidur dua hari ni, nak ambik ubat kote jugak ke?

Oklah. Jalan je.