Tuesday, August 31, 2010

Umpama Mimpi, Oprah Winfrey

Aku mimpi tadi.

Aku dijemput ke US untuk menceritakan bagaimana beruk-beruk yang duduk di Asia boleh buat filem. Beruk = orang Asia, dari kaca mata mat salleh.

Aku duduk dekat opis/rumah tumpangan mewah Oprah Winfrey. Show kitorang malam tu kot? Aku dipanggil, jumpa dia. Dia layan aku macam aku ni binatang yang pandai bercakap gak la.

AKu cerita kat dia, aku sebenarnya nak buat filem la, blablabla la, tapi takde duit. Hutang piutang keliling pinggang la, bapak aku sakit la. Aku rasa jadi cam budak Afrika yang cerita macamana dia jadi hamba abdi je.

Oprah senyum je. Pastu dia berbisik dengan secretary dia, pastu dia blah pasal ada appointment lain.

Dalam beberapa jam lepas tu, secretary Oprah Winfrey panggil aku. Dia kasi aku USD10 juta. USD10,000 tunai, yang selebihnya dalam bentuk cek.

Dia jugak bagi aku benda cam iPod, tapi bukan Apple yang keluarkan. Ada recording wishes semua selebriti US yang menderma kat aku. Entah kenapa, ada Redman, ada NFL punya blacks, ada Eminem dan geng dia, Chris Rock, Bill Maher, Bon Jovi dan mamat yang aku rasa agak geli tapi sebab dia kasi aku banyak duit, aku ok je - Matthew McCsusahnakeja. Ada jugak Jennifer Aniston dan Arnold Schwarzennegger.

Aku cuba nak explain kat secretary tu, USD10 juta cam banyak sangat, pastu bukanlah aku ni mangsa perang ke apa. Baik kasi kat orang Afrika ke, apa ke. Tapi secretary tu cakap, Oprah suruh buat, dia buat je.

AKu rasa segan.

So, bila Oprah balik, aku pergi kat dia, cakap thanks. "Aku akan gunakan duit ni untuk tujuan yang baik," aku bagitau dia dalam bahasa mat salleh.

Dia senyum je, pastu ajak aku pergi studio.

Dalam kereta, dia suruh berenti dekat satu newsstand, pasal dia cakap aku nak beli rokok.

AKu rasa tak best beli rokok masa siang, bulan puasa, kat tempat terdedah, walaupun kat US. Jadi aku cakap, takpe, aku beli suratkhabar je lah.

Aku keluar, pastu nak sampai ke newsstand punya lah susah.

Kat dalam bangunan. Apa kejadahnya tu?

Aku sampai, lepas tu aku tanya, suratkhabar Malaysia ada tak?

Mamat cashier tu - orang tua - main search kat cash register je. Gila canggih cash register dia.

Takde.

So aku cakap, aku nak beli suratkhabar local diorang.

Dia mula-mula buat tak paham, pasal dia orang Jerman.

Pastu, dia ambik la dalam lima naskah suratkhabar. Apa nama pun aku tak tau suratkhabar dia tu.

Aku tanya, berapa?

Dia buat kira-kira sikit punya lama.

Aku dah rasa cam dah lambat nak pergi balik ke limo Oprah ni.

Mamat cashier tu berenti mengira. 72, dia cakap.

Hish! Takkan la lima suratkhabar, USD72? Gila ke apa?

Oooh, silap, silap, dia cakap. Dia dah siap convert ke RM. Apala lu mat. Aku ada USD la.

Tapi, takkan la mahal bebenor suratkhabar kat sini?

Sambil dia kira balik, aku dah resah pasal aku lambat nak balik ke kereta Oprah. Dalam kepala hotak aku, dah macam-macam alasan.

Dalam keadaan resah-gelisah tu, aku terjaga. Apa punya mimpi daaa.