Sunday, September 19, 2010

Semusim Di Syurga: Noir Dangdut

Aku tergelak bila ada orang namakan aku sasterawan arus perdana. Bapak sasterawan siut aku nih. Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Sasterawan la sangat.

Serius, wei! AKu dapat e-mail. Dah delete semua.

Ramai orang, dia duk pikir pasal title sebelum buat kerjanya. Bodoh, bagi aku.

"Oh, akulah pak guard," kata pak guard kurus kering, sambil memintal-mintal misai halimunannya. Dalam kepalanya, dia dah pak guard. Tapi pencuri masuk, dia tak nampak. Pasal dia tak buka mata. Dia cuma terlelap, dibuai mimpi-mimpi pak guardnya. Mimpi di siang hari.

Satu hari nanti, beratus, mungkin beribu tahun akan datang, lagu Britney Spears mungkin ada dalam muzium sebagai contoh budaya orang zaman sekarang. Madam Tussaud's jadi cam penemuan Terracotta Warriors.

Tak mustahil, penulisan aku pasal korek burit akan memulakan satu agama. Agama korek burit.

Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit! Korek bughit!

Tapi, kalau jadi agama pun, jadi apa pun, itu semua zaman akan datang. Pada hari ini, aku cumalah seorang penulis yang lemas dalam faux humility orang lain. Dan juga diri sendiri.