Tuesday, September 28, 2010

Kelana Penulis Skrip Jalangan

Semalam aku tengok Magika lagi, pasal aku pernah janji nak belanja orang opis aku tengok, kalau filem yang aku tulis keluar.

Aku taknak ajak ramai sangat, pasal bukan aku dapat tiket free pun. Kalau aku ajak mamat ni, aku kena ajak kumpulan ni. Kalau aku ajak minah tu, kena ajak kumpulan tu pulak.

Kalau tidak, merajuk atau kecik ati. Aku pernah kena. Aku tau le.

Jadi, last-last aku ajak tiga orang je. Pastu tambah member-member aku.

Diorang okay je dengan filem tu, aku tengok.

Ari sebelum tu, mak aku pergi tengok. Bapak aku sakit, jadi tak boleh pergi. Kakak aku, abang aku dengan anak-anak sedara aku pergi. Happy je diorang. Anak sedara aku mintak CD muzik Magika. Nak OST katanya.

Yang kelakarnya, aku tulis skrip dah lama, beb. Sejak tahun 2003 lagi, sebelum aku jadi wartawan. Dulu aku buat skrip kartun. Jual kat Middle East kot? AKu pun tak tau apa jadi. Hahaha.

Walhal, filem pertama aku keluar dah lama. MySpy. Arahan Afdlin Shauki. Gua tak kecoh pun?

Tulis skrip ni bukan glamour pun. Berapa orang penulis skrip yang ko kenal? Okay, berapa orang penulis skrip HOLLYWOOD yang ko kenal? Muahahaha.

Itupuuuun ada yang dengki.

"Ni ko tulis ke ni?"

"Eh, ko tulis skrip ke? Banyak ke dia bayar? Kaya la ko sekarang? Apasal tak beli kereta?"

"Kereta apa ko nak beli?"

"Bapak sedara aku pun dulu tulis skrip gak. Mati miskin."

Hahahaha. Rilek la bro. Bukan aku menang Academy Award lagi. Hahahahaha.

Kalau ko jeles sangat, pergilah tulis skrip sendiri. Ko tau camana aku start menulis skrip?

"Eh, ko suka menulis kan?"

"Yep."

"Ko nak tulis skrip?"

"Oh, okay."

Hahahaha. Camtu je. Tahun 2003. Hahaha.

AKu jarang tolak kerja menulis. Pasal aku memang suka menulis. Sekarang ni je aku kena mintak ampun dan maaf, banyak benda aku kena tolak. Pasal aku sibuk. Sibuk pun, pasal aku iyakan saja bila orang mintak aku buat itu-ini.

Tapi, kalau projek tu menarik, memang aku akan buat. Aku ambik kerja menulis pun, asalnya pasal aku tak pernah menulis skrip macam tu. Tak pernah buat benda camni. Aku tulis novel pun, pasal aku tak pernah tulis buku sebelum tu.

Selagi benda tu menarik minat aku, memang aku akan tulis.

Ada beberapa lagi filem yang aku tulis skripnya, bakal akan keluar atau bakal diterbitkan. Hikayat Merong Mahawangsa dan Ribbit bawah KRU. Ada satu cerita lagi, bawah satu kompeni lain.

Lepas tu, aku ingat nak arahkan sendiri la, skrip aku. Bukan apa. Aku tak pernah mengarah. Jadi penerbit ada la sikit-sikit. AKu nak try arah satu atau dua filem. Kalau jalan, aku nak buat sepuluh, lepas tu aku nak tidur. Muahahahaha.