Thursday, September 9, 2010

Esok Raya

Aku kat kampung. Satu-satunya yang masih berjaga. Yang lain semua dah tidur.

Diorang komplen, dah berjaga 2-3 hari, untuk buat kerja. Macam la aku duduk goyang kaki. Aku tidur sejam, terjaga. Sejam, terjaga.

Keluarga aku memang gila bekerja.

Ramai orang bodoh, cuma tau cakap, "Aku nak berkeluarga." Pastu beromen. Pastu kahwin. Pastu beranak.

Pastu tak reti jaga anak. Anak jadi mat rempit. Jadi bohsia. Jadi taik judi. Perogol bersiri. Jadi mat gian tunggang terbalik.

Pastu menyusahkan orang.

Nak beranak je, diorang ni. 'Nak berkeluarga'. Memikirkan yang berkeluarga itu satu kejayaan. Ey, binatang pun ada keluarga.

Nak 'berkeluarga', tapi tak paham apa yang dimaksudkan dengan 'berkeluarga'. Bodoh. Tuli. Sombong. Sampah-sarap kehidupan.

Tanggungjawab ko, membawak masuk anak ko ke dalam dunia yang kotor, keji dan kejam. Duit takyah cerita la.

Kalau menyusahkan ko je takpe la. Kalau menyusahkan aku, memang aku maki. Merempit pukul 4 pagi luar rumah aku, sampai aku terjaga. Langgar kereta orang, kasi jam. Aku harap, masa ko kecik, ko buat macam budak kampung aku.

Masuk dalam kotak, duduk tengah jalan. Tunggu lori datang.

Bagus. Pandai. Ko memang hardcore.

Keluarga aku ni pun, gila. Kerja macam orang gila. Sambil tengok TV, sambil buat semua benda lain. Semua orang aku kira tadi, tidur kurang empat jam dalam masa tiga hari.

Hari Raya ni, 200+ orang dah confirm datang. Biasanya 300-400 orang in total. Aku dah beli pinggan kertas dan styrofoam cukup untuk 200 orang. Untuk dua hari raya pertama, untuk makan main dish. Ko datang Hari Raya Ketiga, aku dah pakai short, ko makan kuih je la.

Raya, bagi aku, adalah masa untuk bekerja keras, dan untuk berlawan. Keluarga aku duduk dekat paya. Mungkin angin paya menyebabkan kitorang semua garang. Nak bergaduh je kerjanya. Nak berlawan.

Senjata yang dah makan darah dalam rumah aku ni, ada tiga. Aku ada satu. Lembing yang pernah bunuh orang. Tapi sekarang bunuh biawak je.

Aku menggunakan semua benda yang aku dah belajar, demi mengekang kemarahan aku yang sudah mencapai tahap maksimum.

Aku rasa, kalau kat tanah aku ni, kalau hantu datang pun, aku ganyang habis-habisan. Atas tanah aku, aku memang tak takutkan hantu, syaitan mahupun kerajaan.

Aku dah melalut entah ke mana daa. Ni aku dalam keadaan penat. Pasal besok raya. Aku akan bekerja selama 16 jam esok, aku rasa. Kerja keras macam orang gila.

Kalaulah Raya takde...