Sunday, September 19, 2010

Noir Dangdut

Aku terjaga pukul 3.30 pagi. Rasa seperti ingin makan sahur.

Jadi, aku pergi ke bawah, pinjam payung daripada pak guard - walaupun aku ada payung kat apartment aku.

Aku berjalan dalam hujan renyai-renyai, tepi jalan asphalt, dalam gelap.

Lima minit. Kurang dari tu. Aku sampai ke jalan besar dan menahan teksi.

Aku sampai ke gerai Nasi Lemak Famous. Real Madrid tengah main.

Nasi Goreng Cina ada, tapi daging goreng garam kunyit takde. Jadi aku makan nasi lemak. Air kopi dua gelas. Memang tak tidur la lepas ni.

Aku nak kerja sampai pagi.

Ramai orang ingat kerja menulis ni senang. Aku pilih bukan pasal senang. Dan bukan aku pilih betul pun. Kerja ni yang pilih aku. Aku ddulu bercita-cita nak jadi financial speculator. Macam George Soros. Pastu, aku nak jahanamkan Malaysia dengan kuasa Super Soros IV aku.

Pasal apa? Dulu, aku fikir negara ni banyak buat kejahatan kat muka bumi ni. Kejahatan dalam bentuk kebodohan. Masa aku muda-muda dulu, aku memang jauh lebih angkuh daripada aku sekarang.

Aku tau semua benda, walaupun itu mustahil.

Kebenarannya adalah: aku tau banyak benda - kebanyakannya tak berguna, tapi bukan semua.

Dan yang aku tau, sesiapa yang terancam dengan kewujudan seseorang yang tau semua benda mengingatkan aku kepada zaman aku nak musnahkan semua benda dan orang. Pasal bodoh.

Keliling aku ni, ramai manusia jenis rempit dan jenis lain yang aku tak suka. Takde sebab pun. Aku tak suka je.

Lagi bagus kalau aku makan sorang je. Menyampah aku tengok diorang menyampah tengok aku.

Dahla ramai perempuan tak lawa yang pakai seksi.

Aku tak suka beruk-beruk yang bergerak berkumpulan. Pasal naluri aku adalah untuk mencapai senapang patah dan tembak diorang jatuh dari atas pokok rambutan bapak aku.

Fullamak! Ada yang hot la pulak. Dia berpaling... Dan salah side la pulak.

Aiyo. Jangan la tipu aku macam tu. Huduh rupanya. Layak hisap lubang jubur aku je.

Aku kechiwa! Aku kechiwa! Nah, mungkin masa untuk beli rokok dan balik bekerja. Aku tak tau kenapa, tapi aku berdoa kepada Tuhan/Sains/Eywa/Kesedaran supaya mereka yang berlaku kejam kepada aku agar dilaknat dan dijauhkan daripada aku untuk selama-lamanya.

Dan aku berdoa, dalam sejuk malam gelap, supaya aku kaya dan bersara, mengasingkan diri dari dunia kepahlawanan buat selama-lamanya.