Sunday, September 12, 2010

Angin Malam

Nyamannya, suasana paya. Di malam hari.

Muahahahaha!

Betullah apa mak aku cakap. Mana ada orang nak hantar hantu kat aku, pasal aku bapak setan.

Dalam rumah ni, aku ada lembing pusaka. Gunanya? Bunuh biawak.

Aku takde keris pusaka. Tongkat pun takde. Ada lembing je. Lembing biasa. Lembing orang dulu-dulu. Lembing ni pernah digunakan untuk bunuh orang. Secara eksiden.

Ada orang terjatuh atas lembing ni. Tu je ceritanya.

Keturunan aku takde bela hantu. Bela kucing ada la. Bela lembu pun pernah. Nama lembu? Kurus, dan Manja.

Manja, memang manja. Berkeperibadian lemah-lembut dan senang berdampingan dengan manusia.

Kurus, lembu yang garang, dan ibu Manja.

Lembu-lembu ni, suka minum air garam. Aku dulu kerja aku, ambik garam kasar dalam tempayan, letak dalam besen. Lepas tu letak air paip biar sampai penuh. Berebut lembu minum. Bergelen-gelen air garam.

Aku musykil masa aku kecik dulu. Kalau suka sangat minum air garam, kenapa lembu ni tak duduk tepi pantai je?

Sekarang dah takde lembu dah. Semua dah jual. Ayam pun takde. Anak sedara aku ada yang mengidap asthma, jadi takde kucing. Itik semua dah takde. Puyuh dah habis makan. Ikan pun dah habis kena makan.

Bapak aku cikgu dulu, tapi memang mengikut lumrah bapaknya yang suka bertani.

Aku tak suka langsung menanam pokok atau membela binatang.

Apa-apa aja lah. Aku nak tengok TV.