Monday, November 4, 2019

Ulasan Filem: 7 Hari: Kisah Cinta Langkawi

Body shaming ialah satu jenayah, tetapi aku fikir tidak ada masalah kalau aku costume-shaming, sebab aku rasa telah berlaku satu 'jenayah' dalam filem 7 Hari: Kisah Cinta Langkawi.

Jenayah yang aku maksudkan ialah pakaian watak utama wanita filem ini - Adira (lakonan Chi Azim). Yang paling mencolok mata ialah satu pakaian yang nampak seperti dibuat daripada doily.

Ini ialah 'doily' atau dalam Bahasa Malaysia, 'doili'

Bukan itu sahaja, doily, maaf, baju itu cukup jarang untuk menampakkan seluar dalam berwarna hitam di sebalik baju itu. Pakaian ini dikenakan semasa babak makan malam romantik penuh dengan gurau-senda anak muda.

Yang kedua terburuk, bagi aku secara peribadi, ialah baju berjalan di tepi pantai. Adira ialah seorang yang bertubuh 'wanita penuh', dan kurniaan Ilahi juga kelihatan di dadanya. Namun, apabila memakai baju yang ada strap (tali sandang?) yang begitu ketat, ini menjadikan ada isi tubuhnya yang tersembul ke kiri dan ke kanan. Isi ini bergerak-gerak sepanjang perbualan di pantai.

Yang ketiga, sebenarnya, semua bajunya yang lain sama teruk. Ada pakaian kelabu yang nampak tidak sesuai untuk berjalan dalam hutan, apatah lagi untuk berenang di sungai. Pakaian sama juga kelihatan, dalam babak sebaik sahaja selepas adegan mandi sungai, sebagai sudah kering, kecuali di bahagian ketiak.

Busana yang dipilih untuk watak ini kelihatan seperti tidak kena, sama ada terlalu kecil saiznya, atau terlalu besar. Kemanisan tersendiri Adira dan kekuatan peribadinya tidak terserlah daripada pakaiannya, sebab yang tersembul ialah benda-benda lain, selalunya hilai tawa penonton empat orang dalam panggung. Ya, hanya kami berempat yang menonton filem ini pada jam 4.15pm, hari Sabtu di eCurve.

Baik, pakaiannya amat buruk sekali. Dan aku jarang cakap pasal busana sebab aku pun tiap-tiap hari pakai seluar pendek je. Namun, keburukan pakaian dalam filem ini memang menggerhanakan semua benda yang lain. Mungkin itu sesuatu yang bagus?

Apapun, cerita filem ini juga terlalu ringan, walaupun untuk remaja yang sukakan makanan ringan.

Adira digambarkan sebagai seorang wanita merdeka yang mencecah umur 30 dan amat popular di media sosial sebagai seorang penasihat hubungan cinta bernama Diva Asmara. Diva Asmara telah menulis buku bertajuk 'Cara Memikat Lelaki Dalam 7 Hari'. Dia telah dicabar oleh Joe (Josiah Hogan) untuk memikat Ben (Peter Davis) dengan panduan dalam buku itu, di Langkawi.

Perang jantina tidak digunakan sepenuhnya dan tiada satu watak pun yang nampak jelas motivasinya daripada mula sampai akhir filem. Kenapa Ben minat pada Eli (pembantu Adira, lakonan Tengku Norsaili)? Kenapa Joe yang minat Adira? Kenapa watak lakonan Mark Adam (dah lupa nama) berangan pasal bercinta dengan Adira, dan kenapa dia mengalah apabila Joe pula yang sukakan Adira?

Kenapa Zul, 'tunang' Adira, tidak mahu ke Langkawi dan kemudian pergi ke Langkawi? Kenapa Zul tidak bersetuju dengan ayah Adira, kemudian bersetuju? Kenapa dia ada atas kapal catamaran (lancang) dan kenapa dia upah lima orang untuk menari di restoran Yam Yam, memikirkan itu akan dapat memikat Adira?

Kenapa filem-filem Z Lokman yang terbaru tidak dilepaskan tetapi filem ini boleh lepas?

Cerita filem ini tiada arah tujuan, termasuk usahanya mempromosi pelancongan di Langkawi. Dialognya kaku, dan menyebabkan aku cringe (janggal/canggung) sampai rasa hendak kejang gigi. Percubaan untuk lawak jenaka juga amat hambar, malah ialah antara babak paling menyebabkan aku terseksa semasa meononton filem ini.

Selepas menonton filem itu, aku pulang ke rumah dan merenung dinding sambil memikirkan, apakah yang telah aku lakukan dengan hidup aku selama ini? Kemudian visual busana Adira mula tersembul dalam kepala hotak aku dan aku meneguk ubat batuk supaya boleh tidur awal malam itu.


7 Hari: Kisah Cinta: 1/5 bintang. Tolak 5 juta bintang kalau anda manusia.





Friday, October 11, 2019

Ulasan Filem: Geran

Geran boleh menjadi antara filem paling baik pernah dihasilkan oleh Malaysia sekiranya ia membuang separuh watak dan jalan ceritanya. Tetapi ini mungkin bukan salahnya, tetapi salah masyarakat.

Pada awal abad ini, ada beberapa rakan yang menerbitkan majalah komik membuat tinjauan - apakah pembaca majalah komik mahukan dalam majalah komik? Adakah lebih komik? Lebih artikel hiburan? Cerita hantu? Ruangan pojok? Kisah misteri? Fantasi, sci-fi, cinta?

Jawapan yang diberikan oleh mereka yang sanggup menyertai tinjauan itu ialah "semua sekali".

Akibat dosa lampau itu, pada malam tadi, aku telah menonton satu filem yang sarat dengan semua jenis benda yang mungkin penonton Melayu suka. Geran ada elemen-elemen Bunohan, seluruh francais The Fast and the Furious, siri John Wick, siri Pendekar TV3 (90an), dan Faizal Hussein.

Hasilnya ialah seperti makan hidangan mirip nasi ambeng - ada nasi, tempe, mi goreng (ya, mi goreng!), bergedel, rempeyek, sambal goreng, ayam, serunding, rendang dan macam-macam lagi. Tambah pulak lasagna dan kek coklat.

Pastu kau blender.

Aku orang Bugis, jadi aku tak reti makan makanan Jawa ni. Apatah lagi kalau kau blender. Dan sama macam nasi ambeng, kalau aku cuba 'makan' semua hidangan dia, aku akan sakit perut.

Pada asasnya, Geran ialah filem aksi silat. Kisahnya bermula dengan krisis keluarga Pak Nayan (Namron) apabila anak bongsu Pak Nayan, Mat Arip (Fad Anuar) menggadai geran tanahnya kepada Haji Daud, seorang lintah darat.

Konco-konco Haji Daud pergi menggertak keluarga Pak Nayan, tetapi dalam pulasan plot yang menyegarkan, anak perempuan Pak Nayan, Fatimah (Feiyna Tajudin) telah membelasah mereka semua.

Lagak aksi dalam Geran adalah yang terbaik aku pernah saksikan dalam filem Malaysia. Ada sedikit kekurangan pemilihan sudut kamera dan suntingan, tetapi aku rasa puas menonton aksi pertempurannya.

Malang bagi aku, pembikin filem ini juga memasukkan aksi memandu lasak dalam babak-babak lumba haram yang aku fikir seperti memakan nasi berlaukkan mi goreng.

Walaupun latar perlumbaan juga amat menyegarkan sebab aku nampak kedai-kedai pekan kecil di belakang, dan pembikin tidak cuba menjadikannya 'berperisa antarabangsa' dengan memasukkan Stonehenge (Puteri Gunung Ledang) atau kabus (Motif), atau berpura-pura perlumbaan haram itu berlaku di negara lain.

Loghat yang digunakan juga ialah loghat Utara  - dan ini bukan siri filem Mami Jarum! Macam filem Polis Evo yang ada menggunakan loghat Terengganu, Gedebe dan Budak Kelantan yang menggunakan loghat Kelantan, aku rasa ini bagus. Loghat utara pun tak susah sangat nak faham, jadi tak perlu bergantung pada subtitle.

Kepada yang pentingkan struktur, struktur filem ni ke laut. Dua babak pertama yang banyak bertumpu pada Mat Arip hanya menceritakan kisah yang cukup supaya hero sebenar Ali (Koharullah) boleh berpura-pura Johnny Cage/John Wick dan berlawan dengan orang jahat sepanjang babak ketiga.

Babak ketiga ini juga menjadikan filem ini seolah menjadi filem lain. Dua babak pertama menggunakan suntingan antara babak aksi dengan babak perlahan dengan bersilih ganti, antara satu kumpulan watak yang terlalu besar. Hasilnya, nampak seperti jalan cerita compang-camping. Mungkin sebab banyak sangat kisah yang hendak dimuatkan?

Punyalah sarat isi yang hendak diketengahkan, kisah tentang pergaduhan Pak Nayan dan Haji Daud diceritakan dalam dialog dan satu atau dua imbasan kembali tanpa konteks. Ini nampak seperti sebuah filem lain.

Babak ketiga hanya menumpukan pada seorang watak - Ali - dan ini memberi nafas baru kepada naratif yang berkecamuk. Seperti sebuah permainan video, atau filem aksi gred B Charles Bronson,  Ali hanya perlu membelasah seorang demi seorang yang bermuka jahat sampailah dia terjumpa penjahat sebenar. Ini satu-satunya fungsi Ali, sama seperti Bronson dan Wick, atau watak permainan video lawan-lawan. Ini sebenarnya bagus! Tidak semua watak perlu ada arca watak (character arc). Kalaulah babak ketiga itu sahaja dikembangkan sehingga menjadi sebuah filem lengkap.

Namun, masalah perwatakan tidak hanya pada Ali.

Mat Arip digambarkan sebagai seorang taik judi yang membebankan keluarga. Sampai ke akhir cerita (SPOILERS!) dia tidak pernah ditunjukkan menyesal atau menyelesaikan arca wataknya dalam apa-apa cara. Ya, dia dibelasah dan menjadi tebusan pada akhir cerita, tetapi adakah dia insaf?

Mat Arip juga amat minat berjudi sampai dia berjudi dengan tiga kumpulan berbeza - dua untuk perjudian seni bela diri, dan satu kumpulan lagi untuk perjudian lumba haram. Aku fikir, satu sahaja sudah cukup.

Watak Pak Nayan juga tidak dikembangkan sangat. Pada awal cerita, semua watak, jahat atau baik, berpendapat yang Pak Nayan mampu sahaja melunaskan hutang anaknya, dan sebab dia tok guru kepada anak-anaknya yang paling hebat bersilat, maka buah pukulannya mungkin boleh dikesan oleh skala Richter.

Malah, Pak Nayan sendiri mengherdik anak-anaknya dengan berkata, "Aku orang tua, taulah aku nak buat lagu mana!"

Malangnya, selepas memeriksa baki simpanan Tabung Haji beliau, Pak Nayan memutuskan yang dia tidak mampu menyelesaikan masalah hutang Mat Arip.

Dia juga tidak melibatkan diri dalam mana-mana pertempuran dan hanya bertasbih semasa anaknya menghadapi kumpulan penjahat.

Ada pelbagai plot hole dan persoalan yang tidak dijelaskan. Selepas Ali membelasah konco-konco lintah darat, apa terjadi kepada hutang Mat Arip? Apa jadi pada gerannya? Adakah membelasah pemiutang jalan penyelesaian untuk pinjaman bank dan pinjaman PTPTN?

Adakah kita akan lihat deretan peminjam PTPTN beratur untuk berlawan dengan pegawai PTPTN dengan ketangkasan dan ilmu seni bela diri semakin tinggi di setiap tingkat bangunan PTPTN yang berbeza? Adakah Pengerusi PTPTN, Wan Saiful, seorang pakar seni bela diri?

Aku tak fikir yang memukul pegawai bank ialah cara untuk melunaskan hutang tanpa menggadai tanah pusaka ayah kita.

Satu lagi, dan ini SPOILER besar:



Keluarga Nayan tidak kalah satu pertempuran pun, kecuali Mat Arip - itupun setelah mengalahkan enam orang lain. Jadi, kalau Mat Arip ingin berjudi, atau pinjam duit orang tanpa bayar balik, dia hanya perlu meminta pertolongan abangnya, seperti Ultraman. Dan kalau tidak cukup abangnya, seluruh penduduk kampung mereka ialah pakar-pakar silat yang mampu menewaskan semua orang.

Namun, aku amat terhibur dengan semua babak pertempuran Geran. Terutama, apabila Timah berlawan. Aku fikir semua babak lumba haram tidak perlu dan boleh dibuang. Kisah asal-usul permusuhan Haji Daud dan Pak Nayan juga sebenarnya patut wujud dalam satu filem lain.

Aku juga kurang gemar dengan tajuk filem ini. Geran mengingatkan aku kepada geran Finas, atau geran kereta. Walaupun aku faham yang tanah ialah isu orang Melayu yang malar hijau, tetapi seperti dalam Bunohan yang juga mengisahkan perebutan tanah, "Yang sudah tu, sudahlah."


Geran: 2/5 bintang. Tambah tiga bintang kalau kau menonton selepas tersekat sejam setengah dalam kesesakan lalulintas. Tolak 500 bintang kalau anda hanya menonton 'filem seni'.

Oh ya, ada mid-credit scene yang menunjukkan muka sebenar Haji Daud di Turki. Kita tahu ini negara Turki sebab dia duduk dalam satu bilik/kabin kapal yang dihias dengan bendera Turki dan ada pelbagai lukisan dan buku tentang Turki, Mesir dan negara-negara rantau itu. Haji Daud memalingkan mukanya dan kita dapat lihat bahawa Haji Daud ialah Faizal Hussein!

Aku harap ini bermakna akan ada filem sambungan dalam dunia Geran-verse atau Nayan-verse ini. Mungkin filem kedua (tajuk: Lepas Geran, credit to Nadiah Hamzah yang aku jumpa lepas menonton filem ini) akan menampilkan Ali dan Fatimah (hint, hint) keluar membalas dendam untuk sesuatu seperti John Wick lelaki dan perempuan. Atau Geran Theft Auto, spin-off yang bertumpu kepada Mat Arip dalam cerita lumba haram mirip Fast and Furious.

Geran ialah hiburan ringan yang aku fikir kita perlukan selepas menyelami peperangan kelas dalam Parasite dan Joker.

Thursday, October 10, 2019

Ulasan Filem: Joker - MILD SPOILER WARNING, HEAVY POLITICAL WARNING

Orang Kaya, Orang Disembah; Orang Miskin, Kena Belasah

Joker ialah filem yang menakutkan bagi aku, sebab ia dengan agak tepat menggambarkan beberapa fantasi aku sendiri. Semasa aku lebih muda, aku membayangkan bagaimana watak aku akan diterima dan disayangi dalam siri TV yang aku suka, seperti Boston Legal atau bagaimana aku sendiri akan diterima dan disayangi oleh produksi Boston Legal.

Aku juga pernah membayangkan bagaimana kehidupan aku sekiranya aku membabitkan diri dengan beberapa perempuan yang aku pernah suka - kadang-kadang sampai usia tua. Sebab aku dulu memikirkan bahawa aku seorang pencinta yang romantik, hanya jika diberi peluang oleh Eisaya Hosuwan atau Lisa Manoban. Aku pada usia yang hampir mencecah 40 ini hanya mengamalkan jurus Sejuk Mata Pedang, Dingin Hati.

Apa yang menakutkan bagi aku tentang masalah mental dan kemurungan Joker dalam filem ini ialah bagaimana perkara paling menyedihkan ialah harapannya untuk kehidupan dan kewujudan yang lebih berperikemanusiaan. Sebab, "apakah kuasa neraka atas mereka yang tidak mampu mengimpikan syurga?" (Neil Gaiman, Preludes and Nocturnes, The Sandman Comics).

Dan Gotham City memang seperti neraka. Digambarkan sebagai sebuah bandar yang menghadapi mogok pemungut sampah, kotor, saiz tikus yang amat besar menjadi momokan pelawak dalam rancangan bual bicara lewat malam, seperti di New York oleh David Letterman dan juga Kuala Lumpur, oleh Jit Murad dalam salah satu persembahan lawak jenakanya.

Ini juga kenapa aku menulis ulasan ini dalam Bahasa Malaysia, walaupun ini filem mat salleh. Aku bukan sahaja nampak persamaan dengan diri aku sendiri - satu benda yang memang melancap habis - tetapi antara masyarakat Gotham dengan masyarakat global secara amnya, dan masyarakat Malaysia secara khususnya. Aku mahu pembaca Melayu juga faham apa aku tulis sebab aku fikir ini mungkin penting, bagaimana filem penting dalam hidup kita (tidak sangat, sebab seni tidak penting).

Pada awal filem lagi, Arthur Fleck/Joker (lakonan bagus Joaquin Phoenix) berbual dengan ahli terapinya yang  mengatakan bahawa 'suasana di luar sana tegang'. Ini benar di semua tempat di dunia sekarang. Di Hong Kong, rusuhan dan jawapan kepada rusuhan bertambah ganas. Ada juga tunjuk perasaan di Indonesia, dan di Amerika Syarikat kita belum tahu apakah hasil permainan politik mereka, sambil keganasan dan pembunuhan makin berleluasa.

Kita di Malaysia belum sampai tahap itu, tetapi orang jahat yang sama dalam filem Joker - orang kaya-kaya, billionaire seperti Thomas Wayne yang mewujudkan masyarakat yang begitu terdesak - juga ada membuat onar di Malaysia, Amerika Syarikat dan menjahanamkan semua negara dalam dunia.

Mereka yang telah hilang kuasa tahun lepas dan hilang peluang merompak setelah menyamun sekian lama, cuba mencucuk orang miskin supaya bertindak. Mereka mengapi-apikan persoalan perkauman, memberitahu si miskin yang hak mereka dirampas oleh orang miskin lain, dan bukan oleh mereka sendiri.

Apa kau dapat bila kau pukul orang miskin lain di jalanraya? Saman atau penjara. Orang miskin yang berani berdiri dan menuntut hak daripada orang kaya akan diperlekehkan orang miskin lain. Mereka cuba menyuruh kita memboikot barangan orang miskin dan sederhana lain, sementara memberikan lebih 60% pendapatan kepada syarikat gergasi orang kaya. Sebenarnya, 90% kalau kita kira semua rantaian sumber dan milikan syarikat.

Masalah orang miskin ialah masalah pelbagai dimensi yang tidak dapat diselesaikan dengan membeli kicap atau roti. Masalah ini perlukan penyelesaian pelbagai dimensi yang akan mengambil masa beberapa generasi. Dan percayalah, keganasan bukan jalan penyelesaian dan hanya akan melahirkan badut-badut bersenjata dan mayat-mayat yang bergelimpangan.

 Ada satu tajuk berita muka depan dalam filem ini, "Kill the Rich?" yang benar-benar menarik minat aku. Setelah kes pembunuhan tiga orang pelabur saham oleh seseorang yang memakai pakaian dan solekan badut di dalam keretapi bawah tanah, media membuat spekulasi motif pembunuhan itu, sehingga mengangkat Joker menjadi wira kelas bawahan.

Kita tidak perlu membunuh orang kaya, tetapi mengambil kekayaan mereka. Di seluruh dunia, semua sistem kapitalis sedang roboh dan idealisme sosialis mula naik. Secara peribadi, aku bencikan Parti Komunis Malaya sebab mereka membunuh ahli keluarga aku yang Melayu DAN yang Cina. Tetapi idea sosialis itu ada benarnya dalam melaksanakan polisi yang mampu mengimbangkan ketidakadilan agihan kekayaan yang kita hadapi hari ini.

Filem ini menunjukkan bahawa semua orang terlepas pandang secara sengaja/jahat, isu sebenar yang menghasilkan kejadian-kejadian ganas  - perbezaan kelas dan ketidakadilan pengagihan kekayaan dan layanan tidak mencukupi kepada mereka yang menghidap penyakit mental.

Arthur Fleck dan pesakit mental lain digambarkan sebagai tidak mendapat perhatian dan rawatan secukupnya, dan dalam masyarakat pemuja duit yang kejam, dia didera secara mental, fizikal dan emosi.

Arthur dihukum dan dibelasah, kehilangan semua saki-baki dirinya daripada pekerjaan, maruah, dan identiti sehinggalah dia lahir semula sebagai seorang pembunuh dingin pada akhir cerita. Dia mendapat tepukan, tempat dalam masyarakat sebagai lambang perjuangan, penerimaan dan kasih sayang yang dia benar-benar inginkan, sebagai Joker.

Pengulas filem yang lebih bagus dan lebih banyak menonton filem akan menuding jari pada persamaan filem ini dengan Taxi Driver, lakonan Robert De Niro yang juga mendokong watak seorang pengacara rancangan bual bicara lewat malam dalam Joker. Namun, Joker bukan Taxi Driver. Mungkin ada akan berkata ia lebih bagus sebab latarnya lebih terpengaruh dengan politik zaman sekarang (walaupun dikatakan tidak bersifat politik langsung) atau mungkin lebih realistik, tidak sampai tahap Taxi Driver. Aku fikir, mungkin tidak sehebat Taxi Driver, yang aku tidak pernah tonton.

Sebab penonton semakin dangkal, mungkin, beberapa pendedahan plot dilakukan seperti menukulnya di atas kepala. "Oh, watak itu BEGITU RUPANYA!" "Dia SEBENARNYA BEGITU!" Tetapi lakonan Phoenix, De Niro dan Frances Conroy yang hebat-hebat mengampunkan kekurangan ini.

Aku juga perasan, pada awal tayangan Joker, yang filem ini mendapat tentangan golongan 'woke' atau liberal di media sosial. Mereka katakan filem ini ganas atau akan memberi inspirasi kepada keganasan. Mereka inzal melemparkan istilah incel merata-rata. Inzal dengan incel - roll credits!

Seperti biasa, golongan ini buta kepada faktor yang lebih besar, yang memberi inspirasi kepada keganasan - kemiskinan dan penyembahan orang kaya. Mereka senang dengan menulis tweet sambil minum kopi mahal atau teh susu bergula tinggi dengan biji-biji kanji yang kelihatan mirip tahi kambing.

Aku setuju dengan Dr M. Seni tidak penting. Janganlah ambil serius sangat apa-apa karya seni. Jadi janganlah dicensor atau diharamkan karya-karya seni. Janganlah disekat kesenian Z Lokman yang aku dengar dua filemnya tidak dapat dilepaskan atas pelbagai alasan, antaranya ialah campurtangan pihak berwajib.

Apa pun, jangan dengar desas-desus golongan liberal sesat yang takutkan filem ini. Mereka itu fikir filem boleh membasuh minda orang, tanpa sedar yang realiti hidup yang sebenar mampu menjadikan sesiapa sebagai pembunuh, hanya untuk rasa diri sendiri istimewa.

Seperti aku.

Sepanjang menonton filem ini, ada sebaris anak muda di depan aku yang asyik bercakap dengan kuat, cuba meneka plot cerita dan berkelakuan seperti beruk.

Setelah gagal beberapa kali untuk menyuruh mereka diam, aku mula merancang untuk memusnahkan dunia dan kewujudan mereka tanpa mengira kedudukan sosio-ekonomi dan kesakitan mental yang mereka alami - kebodohan tahap anak anjing.

Namun, aku keluar daripada pawagam tanpa menghancurkan hak-hak istimewa mereka, dan dengan perasaan kosong, pergi makan malam di kiosk makanan sayur-sayuran.

Monday, September 30, 2019

Ulasan Filem: Motif

Saya ialah seorang yang mudah teruja dengan cerita penyiasatan. Sejak kecil, saya sukakan cerita Sherlock Holmes (ada koleksi semua ceritanya di kampung, yang saya menang daripada peraduan menulis), buku-buku noir Dashiell Hammet, dan kemudian Detektif Conan karya Gosho Aoyama. Saya juga sanggup menonton kesemua episod The I-Land, salah satu siri Netflix paling buruk pernah dihasilkan manusia, semata-mata sebab episod pertamanya boleh tahan walaupun episod-episod seterusnya seperti merodok belantan gergasi berduri ke lubang dubur.

Maka apabila diberitahu ada pembuat filem Malaysia ingin menghasilkan filem penyiasatan yang tidak diplagiat daripada mana-mana cerita lain (maka sesungguhnya dosa plagiat ialah dosa besar penulisan dan tidak mungkin diampun oleh sesiapa), saya pun amat teruja. Secara automatik, filem Motif mendapat markah dua bintang secara percuma walaupun saya belum menontonnya. Satu bintang sebab ini filem tempatan dan satu lagi sebab ini cerita penyiasatan.

Namun, malang bagi saya, anugerah ini terpaksa saya ambil balik sebab saya kecewa dengan bahagian ketiga filem ini yang amat lemah dan longgar.

Motif ialah filem arahan Nadiah Hamzah dan dibintangi Sharifah Amani, Rosyam Nor, Iedil Dzuhrie (dulunya dikenali sebagai Iedil Putra). Taqim Zaki dan Emma Tosh, antara lain. Kisahnya tentang seorang inspektor polis yang ditugaskan ke sebuah pekan kecil yang amat berkabus untuk mengendalikan kes kehilangan remaja perempuan, anak orang kaya di situ.

Pada bahagian awal, saya masih okay dengan latar berkabus sebab ini dunia yang ingin diketengahkan oleh pembikin filem. Mungkin itu bukan kabus, tetapi jerebu, atau mungkin pekan Tanah Merah itu sebenarnya satu daerah di luar Oslo, Norway. Atau mungkin cerita ini terjadi suatu masa dahulu, di Cameron/Genting Highlands, Malaysia, semasa musim berkabus yang tebal. Seperti yang kita tahu, tempat-tempat seperti Bukit Fraser, Cameron dan Genting Highlands tidak sesejuk dahulu, mungkin akibat climate change. Atau mungkin ini dunia lain. Alternate Universe Malaysia.

Jadi, masalah kabus bukanlah masalah, tetapi gaya. Baik. Tetapi kenapa hanya ada SATU hotel di Tanah Merah? Dalam satu perkembangan plot, Inspektor Dewi (Sharifah Amani) telah diusir secara baik daripada hotel tempat dia menginap dan dia terus tidur dalam kereta.

Saya bukanlah seorang pemilik kereta, tetapi saya fikir kereta itu mampu digunakan untuk mencari tempat tinggal yang lain. Antaranya, rumah tumpangan lain, homestay atau jika pekan itu memang tiada Hotel Seri Malaysia, dia boleh ke pekan seterusnya.

Tetapi... tidak mengapa. Mungkin ini Alternate Universe Malaysia. Baiklah. Tetapi... mengapa Bukit Aman mengarahkan Dewi ke Tanah Merah? Adakah menjadi polisi Polis DiRaja Malaysia (PDRM) untuk menghantar seorang polis kecil ke kawasan kecil untuk mengendalikan kes kecil?

Saya tidak berniat langsung untuk thin-shaming, walaupun saya punyai motif yang amat jelas - saya gemuk - tetapi saya fikir agak sukar untuk mencari polis berbadan kecil seperti Dewi.

Ini saya kongsi syarat kelayakan fizikal untuk menjadi anggota polis yang saya perolehi daripada hikmat Google tahap rendah:

Syarat Kelayakan Fizikal Konstabel Polis YA1 Dan YT1
  1. Tidak melebihi 27 tahun pada 28 November 2018
  2. Ketinggian 163CM ke atas sahaja (untuk lelaki. Saya dapati, untuk wanita ketinggian minima ialah 157cm)
  3. Berat minimum 50kg ke atas sahaja
  4. Indeks jisim badan hendaklah 19.0 hingga 29.0 sahaja
  5. Ukuran dada 81cm (biasa) dan 86cm (tarik nafas)


Tak mengapa. Saya terima. Saya terima ini demi menikmati cerita, sebab saya memang suka cerita penyiasatan. Kita anggap ini alternate universe yang memang macam tu caranya.

Baiklah.

Kenapa selepas tidur dalam kereta, dan tanpa access kepada tempat mandi, Dewi pergi jogging? Dan kenapa dalam kekaburan kabus itu, dia terjumpa satu-satunya orang yang jogging jugak pada masa yang sama - Inspektor Rizal (Taqim)? Dan kenapa selain daripada babak ini, jogging tak diperkatakan langsung sebelum atau selepas atau di mana-mana bahagian cerita?

Ah, matilah kalau nak ulas macam ni. Kalau hendak nit-pick, memang tiada filem yang tidak berdosa, kata Cinema Sins yang sekarang menjadi pariah di Hollywood sebab asyik menunjukkan semua kesalahan filem.

Kita anggap saja first act dan second act okaylah. Mari kita lihat third act. Babak stand-out dalam third act ialah apabila Dewi dan Rizal pergi ke arah sebuah rumah untuk konfrantasi terakhir. Dalam perjalanan ke sana, ada intercut dengan watak-watak lain tengah bergaduh dan menghabiskan plot masing-masing.

Demi menyambung atau memberi penjelasan kepada satu babak konfrantasi antara watak, satu voice over panggilan telefon dimasukkan semasa kereta sedang buat pusingan U. Dialog dia lebih kurang macam ni (nama dan konteks ditukar supaya tidak spoil cerita dan bahasa ditukar jadi sedikit rempit):

Mamat A: Bro, jangan pergi sana bro. Biar aku settlekan.
Mamat B: Wak lu beb! Gua dah takleh blah dah ni!

Kemudian kita lihat Mamat B bergaduh dengan Mamat C di tempat klimaks sebelum cut balik ke kereta tengah dipandu Mamat A. Saya rasa ini macam voice over tampal untuk sambung atau jelaskan kenapa Mamat B ada di tempat Mamat C. Ini sebenarnya tidak perlu, sebab memang sudah jelas dia akan ke sana.

Itu semua plot, yang agak berlubang. Sekarang mari kita lihat perwatakan pula.

Rosyam Nor memang seorang pelakon bagus, tetapi dalam 90% filem ini, dia kelihatan seperti hanya ada dua emosi saja. Amat mirip dengan ayah saya sendiri, watak Hussein yang dilakonkannya hanya ada perasaan 'Marah' atau 'Marah Gila'.

Dewi pula, saya sukar untuk terima yang dia ialah


(SPOILER)



seorang isteri kedua.



(END OF SPOILER)





Bukan sebab saya kenal Sharifah Amani, tetapi Dewi sendiri tak rasa seperti seorang yang sunyi. Malah, kebanyakan ciri perwatakan Dewi sebenarnya agak kabur. Ada peluang untuk menunjukkan dia seorang yang tidak hiraukan orang dan hanya menumpukan pada tugas sampai dia dipulaukan semua polis lain. Tetapi ini tidak ditekankan. Ada peluang untuk menunjukkan kehebatan dia dalam kerja-kerja penyiasatan. Tetapi ini tidak dijelaskan.

Watak-watak fiksyen penyiasatan seperti Holmes, Conan, Poirot, Miss Marple, Jessica Fletcher (Angela Lansbury dalam Murder, She Wrote) selalunya menunjukkan kehebatan penaakulan sambil ada masalah atau ciri istimewa untuk perwatakan mereka.

Holmes tidak mengendahkan manusia sebagai manusia, dan hanya memikirkan mereka sebagai unsur dalam kes. Adrian Monk ada masalah dengan OCD, manakala Edogawa Conan bertukar menjadi anak kecil selepas memakan racun Sindiket Hitam.

Malah, jika Dewi ingin dijadikan sepertti watak Lisbeth Salander (Girl with the Dragon Tattoo), keterasingan sosialnya tidak sampai. Kelicikannya tidak jelas. Masalah dalamannya - mungkin kesunyian? - tidak terasa.

Agak sukar untuk saya terima Dewi sanggup menjadi isteri kedua sebab perwatakannya sendiri kurang jelas. Saya SYAK saya harus menerimanya sebagai sejenis watak sebegitu atau sebegini, tetapi filem ini tidak membuat 'lompatan' itu senang dan saya lebih mudah untuk jatuh ke dalam lembah keraguan.

Sepanjang filem, apabila Dewi dan Hussein dalam satu babak, saya dapat rasakan bahawa mereka bersedia untuk menjerit ke arah satu sama lain. Malangnya, apabila babak jerit-menjerit itu berlaku, saya tak rasa seperti itu pay off yang mencengkam.

Tidak seperti dalam Naked Director - satu lagi siri Netflix, tetapi yang bagus dan tidak buruk seperti The I-Land - dalam episod 5 apabila Kaoru Kuroki memeluk Toru Muranishi, segala kerinduan, nafsu yang dibendung, kebebasan yang dihalang seumur hidup dapat dirasa dengan hanya memek muka berkerut dan hembusan nafas yang menzahirkan segala apa yang menjadikan seseorang insan itu manusia.

Yang ini, tiada dalam Motif - setup dan payoff yang cantik dan kemas. Malah, misteri terakhir dan penyelesaian agak menghampakan.

Kalau tumpuan kepada visual semata, saya tak rasa kualiti visual dalam filem ini terlampau baik. Dalam erti kata lain, "tak visually stunning pun". Malah, saya rasa Motif sesuai ditonton di Netflix.

Yang ada hanyalah beberapa bayangan idea yang bagus, yang tidak diperhalusi. Sayang.

Apa pun, saya harap pembikin filem Malaysia terus mencuba sebab saya percaya kepada prinsip latih tubi. Satu hari nanti, dalam lambakan karya, mungkin ada beberapa yang betul-betul bagus. Teruskan berkarya! Dan kepada mereka yang 'inginkan kelainan', sekurang-kurangnya Motif menawarkan kelainan.

Motif - 2/5 bintang. Tambah 3 bintang jika anda mahukan 'kelainan', tolak 2 bintang kalau mood anda tak baik.

Monday, September 16, 2019

Ulasan Filem: Suatu Ketika

Namron and Pekin Ibrahim in Suatu Ketika (2019)

Suatu Ketika ialah satu filem yang amat positif sebab hampir tiada konflik. Ini disebabkan semua penyelesaian kepada semua masalah dihidangkan serta-merta selepas masalah dinyatakan.

"Ah, saya tidak dibenarkan berlatih bola sebab bapak saya marah. Oh! Lihat itu tiga orang dewasa lain cuba memujuk bapak saya. Yay!"

"Saya menghadapi masalah di rumah, jadi saya membuli rakan sepasukan saya. Apa? Orang yang saya buli menolong saya? Kami akan jadi rakan karib!"

Atau payoff dihidangkan sekali dengan setup. Dan kadangkala, rasanya seperti ada payoff sahaja tanpa setup.

Agak sayang, sebab Suatu Ketika ada beberapa idea yang bagus. Antaranya ialah adik perempuan ahli sukan yang tidak menjengkelkan dan amat jelas pendiriannya (tidak seperti Ola Bola), dan ayah Syukri (Din Tamam) yang melakonkan wataknya dengan dialog yang amat sedikit.

Din Tamam terpaksa menyampaikan emosi ringkas dan rumit dalam banyak babak dengan hanya pandangan mata dan memek muka. Dalam erti kata lain, pelakon ini terpaksa berlakon.

Oh, dan lokasi penggambaran amat cantik.

Selain itu, saya agak kecewa dengan filem ini. Sebagai filem semangat sukan, saya tak rasa semangatnya dan babak aksi sukannya tidak menyerlah.

Kekurangan bab aksi sukan, saya sudah sedia untuk maafkan sebagai sedekah kepada filem Malaysia sempena bulan kemerdekaan ini (filem tempatan, so takleh harap tinggi sangat standardnya. Watch Malaysian Films - WMF), tetapi semasa membawang di kedai kopi selepas menonton filem ini, saya terdengar khabar yang filem ini dibuat dengan dana Finas yang besar. Jadi, saya tarik balik kemaafan tadi.

Pasal semangat, jurulatih semasa perlawanan akhir memberitahu anak buahnya, "Kita cuba...buat yang terbaik."

Apa? Penipu dalam talian yang jual ubat kurus pun lebih bertenaga. Peguam kontrol supaya tak pecah lobang pun lebih bersemangat.

Cuba dengar ucapan pembakar semangat mutlak ini:

"Kita berlari! Kalau tak, kita berjalan. Tak boleh berjalan, kita merangkak. Tak boleh merangkak, kita mengingsut."

No, seriously, ini ialah ucapan pembakar semangat paling hebat dalam filem ini. SPOILERS!

Saya fikir, ini mungkin reference kepada sajak Jentayu oleh Usman Awang yang dijadikan lirik lagu Nora + Sheila Majid oleh Johan Nawawi(?) saya dah lupa.

Ini sebahagian daripadanya:

Jentayu
Patah sayap bertongkat paruh
Jentayu
Patah paruh bertongkat siku
Jentayu
Patah siku bertongkat dagu
Jentayu
Patah dagu bertongkat kuku



Tapi jauh beza la mesej, susunan kata dan penyampaiannya.

Saya malas nak meneliti busana dan penataan seni sebab dah ada member cakap pakaian salah. Uniform untuk sekolah bukan warna itu, dan uniform untuk sekolah Inggeris sahaja? Sekolah Melayu tak ada uniform? Whatever, saya percaya jelah kalau sesapa tipu sebab saya malas nak ambik tahu. Tapi basikalnya nampak bagus.

So Suatu Ketika ialah filem semangat kesukanan yang kurang bersemangat dan aksi sukannya tidak ditunjukkan dengan hebat.

Sayang, sebab lakonan Namron, Din Tamam dan kebanyakan pelakon kanak-kanak sebenarnya bagus.


Friday, September 13, 2019

Dial M for Malaysia

Mahathir Mohamad in M for Malaysia (2019)



M for Malaysia is an extremely competent first effort by Ineza Roussille and Dian Lee.

I was expecting a normal talking heads thing that explains a bunch of stuff Malaysians already know, for the benefit of foreigners. And that would have been fine, because the story of GE14 deserves more documentaries and movies and books.But no, it was different and fresh and only a Malaysian could understand the extremely heavy emotional moments the filmmakers have decided to showcase.

Sure, there are the talking heads, but some of the visuals chosen had little context or subtitles attached to them, expecting the audience to be guided by the emotions and memories of certain things, events and words. M for Malaysia also shows certain novel and singular looks behind the scenes that could only be achieved by the fact that the filmmakers had exclusive access to Dr M like no one else could.

What is also amazing are some extremely personal moments of important figures in the PH camp during GE14. Everyone will comment on how cute Dr M and Dr Siti Hasmah are, but I also found the familiarity and camaraderie between folks like Wan Azizah, Lim Guan Eng, Kit Siang and Dr M to be quite amazing. Dr M was wearing the mic while talking to other figures and the feeling was like eavesdropping on secret conversations.

A friend noted that there was one moment where Dr M took the mic off because what he was about to discuss was off limits - acknowledging the existence of even more hidden discussions.

We Malaysians - okay, it's just me - have long suspected that politicians are like professional wrestlers and these brief, valuable sightings are proof enough that they're neither Gods nor caricatures, but merely a bunch of people trying to put on a show.

M for Malaysia also covers the Bersih rallies and Dr M's Ops Lalang as well as Anwar Ibrahim's issue with Dr M during the Reformasi years. I am still mildly amused that the documentary didn't get censored for saying negative things about Dr M.

Mildly amused, because I've always heard tales from much senior journalists that Dr M never censors the media - his people do, and sometimes media people censor themselves in an effort to impress Dr M. I've always held an image in my head of Dr M looking at sycophants and laughing quietly behind slow smiles.

OR

This documentary got away with it because Roussille is Dr M's granddaughter.

I dunno. I don't care. I'm just glad Roussille and Lee made this documentary. I enjoyed it immensely, even though I was a bit sick from the haze and had lots of dust in my throat and my eyes, necessitating the use of a pack of tissues in the cinema. Yes. It was the haze.

Anyway, I heard this documentary was accepted to some prestigious film festivals. Well done. Hope to see more from the young filmmakers.

By the way, I'm a Dr M fan - not a very good one, because I don't collect memorabilia - but be advised that if you hate the man, watch something else. Most of the documentary is dedicated to the man because he was the main player for GE14.

Catch M for Malaysia in select cinemas NOW! If you're not impressed that a local documentary is being screened at cinemas, also be very impressed that it's only running for four days. Sunday is the last day. So catch it before then. 

Tuesday, May 28, 2019

Unnamed Comics Weekend Workshop

Amidst an extremely busy schedule, I found myself at Rimbun Dahan in Kuang, telling a bunch of young comics artists about how bad things are in the Malaysian comics scene.

Setting the Scene

I was invited to give a talk by Unnamed - a South East Asian collective of comics people from the region who wish to , I dunno , do something, I guess.

I only know Unnamed as Max Loh and a group of leading female comics artists from Malaysia. Eisner-nominated Reimena was one of the founders who set up an FB group maybe two, three years ago. Or is it months ago?

I was surprised they managed to organise a weekend comics workshop, or that they wanted to do anything. Comics artists are hardly an organised bunch. So it was a pleasant surprise when I reached Rimbun Dahan and there were no post-apocalyptic scenes of cannibalism or even a Thunderdome.

I came on Saturday even though the workshop started Friday, so I missed a few of the presentations. What happens is, the participants present their current projects and everyone else comments or give ideas on the thing. Some of us were invited to give talks, share insights and contribute stuff.

The talkers were myself, Mimi Mashud, fine artist and Rimbun Dahan resident Charis Loke and international comics sensation Fishball.

I regrettably missed Charis' talk, about artistic inspirations, research and worldbuilding. Mimi and Fishball gave an amazing joint presentation about making comics that cover storytelling, narrative flow, characterisation, panelling, etc. All of them should start lecturing. They're very good and I found the talk useful for my own current projects.

All the participants gave thorough descriptions of their projects. You got young artists with stories about magic libraries and warehouses, corporate hell, witches, surreal avant garde melding of music and comics as well as engineering comics and a bunch of other things.

So when faced with all this positivity, it's natural for me to be the one to deliver the bad news.

The Gutter Between the Panels

I didn't prepare any slides because the week prior, I was knee-deep in slides. So I decided to wing it by sharing my experience setting up and running Maple Comics.

I set up Maple Comics around four years ago (five in December this year) with Fairul Nizam/Roy Ablah. We spent RM70 to register the company at SSM and put in maybe RM5,000 each to produce our first title. The profits from the sale of one book will pay for the next book. It's been four years and we have 27 titles already without having to add more money than the initial investment.

We are published in Japanese and Vietnamese, in those territories though not all titles get to be chosen by the publishers in those countries. We had a limited UK distribution and some copies are available in North America.

Whatever profit we registered every year helped pay for operations - warehousing (yes, we rent space at a warehouse), logistics, company secretary fees, tax filing fees, GST previously, online costs (website, some software) and booth rental at fairs and events. Capex is mostly printing new books and reprinting successful titles.

I told the kids that Maple Comics was set up to solve certain issues. There are currently very few outlets for comics creators in Malaysia to publish their own titles without giving up their IP. Maple Comics doesn't hold on to any IP other than our own, which is our logo and concepts for some corporate projects.

I told them horror stories about copyright issues, but not ALL of them. I advised them about contract signing. You always need a lawyer or a bitch like me to go through the fine print, or you might end up losing your IP - all of them - past, present and future, in this universe or all other universes known or unknown. These are actual terms in contracts involving creative rights.

I also told them that 99.9999% of IPs are worthless. Most things are not Star Wars. IF your IP is desireable, you then need to find a way to make money out of it, which means turning your IP into merch that people want to buy or sell the IP in other formats. This is actually extremely difficult and requires a lot of work, and you have to face potentially evil people every step of the way.

I told them about various funding opportunities and each of their pitfalls. Most creative funding in Malaysia is not good, terrible or downright evil. I went through each one, giving objective observations and anecdotal evidence.

What I Didn't Tell Them

I never told people that I felt guilty setting up Maple Comics. I always have this fear that people would quit their jobs to do comics with me and then not become millionaires. I have always managed everyone's expectations by giving the worst case scenarios but being a creator means you're a dreamer and you will have hope. I really don't want to crush anyone's hopes or be part of a system that provides bad or mediocre news at every opportunity.

When I set up the company, I sensed some people feel it's in good hands - that they're in good hands because I'm in it. I think someone told me that they believe since I'm doing this, there must be money in it.

CRINGE.

I make money elsewhere. Roy makes money elsewhere. Both of us have taken probably RM2K or RM3K from Maple Comics in total during these four years, which is still less than the RM5K each we have put in. We are proud that we have set up something that is sustainable and is turning a tiny profit every year that goes back to publishing more comics. We haven't made any real money.

It was set up to ensure comics creators have an outlet to publish their wonderful comics that might not make it with other companies that may have lopsided copyright deals or have stringent censorship policies.

We keep censorship at a minimum in order to give comics creators freedom to explore themes and issues. Given this almost carte blanche opportunity, not a single one has submitted nude drawings or anything generally offensive. I'm not sure I'm happy or unhappy about this.

So whenever we pay royalties to people who publish their works with us, I personally feel guilty that it's not enough to sustain them for a year. Most of them have their own jobs so they won't starve, but I can't help what I feel.

There are people making money in Malaysian comics. Gempak makes money, through sheer volume and marketing muscle. PTS comics division makes money. Keropok Comics is making money through exclusive deals, I believe.

There is also the elephant in the room, and I'm not talking about me. The Sword of Damocles that hangs over everyone's heads. The Internet. Malaysia and Vietnam remain the only two Asian countries where comics earn more money in print than online.

The rest of Asia is making as much as 70% or 80% of total revenue from digital sales. Even Japan was 50-50 two years ago after holding out for so long with print. When will the shift happen in Malaysia? Are we prepared?

Omnia mutantur, nihil inherit. Everything changes, nothing is truly lost.

We might have some interesting announcements in June or July. Maple Comics' mission remains the same. Hopefully some new developments will be a positive turning point for everyone involved.

Sunday, April 28, 2019

Avengers: Endgame (SPOILERS)

After going out of the cinema, having watched Avengers: Endgame, I was  overcome with a sense of relief, satisfaction, and also a mild disappointment.

I will be posting spoilers for Avengers: Endgame, so if you don't want that, please don't read past this point.

Spoiler Warning
.
.
.
.
.
.

He is Iron Man

I am so very glad they gave Tony Stark the death he deserved - the character and the actor has done a wonderful job starting and keeping the fire alive for 11 wonderful years starting with Iron Man. It was an apt conclusion because as long as Tony was alive, he would be compelled to do something whenever there's trouble.

Also, though not entirely his fault, Iron Man is a fuck up. In every single movie he's been in, Tony Stark fucks up, and he and his friends spend the rest of the movie solving the fuck up.

In Iron Man, he spent decades manufacturing weapons and building his company - weapons that were supplied to terrorists by one of his trusted company people, Obadiah Stane. In Iron Man 2, he's been pushing people away and not addressing his health problem with the arc reactor and has to win them over again, to face the man whose father his own father made enemies with.

In Iron Man 3, he created the villain with his attitude and then challenged the most dangerous terrorist by giving him his home address via the media.

In Avengers, his constant bickering with Cap almost killed everyone, and in Age of Ulton, he again created the villain, Ultron. In Civil War, he came up with the Sokovia accords that led to the split with Cap and half of the team.

Iron Man's stories are always about him fucking up. Tony Stark's confident, flamboyant exterior belies a man fraught with anxiety, shown in Iron Man 3 when he suffered a very public panic attack and in Iron Man 2, when his self-destructive behaviour endangered people around him and pushed people away.

It was a painful thing to see him again blaming himself at the beginning of Endgame, for failing to stop Thanos when he so very nearly did. To have him do the snap at the end, defeating Thanos and his army, was fitting. And to have him die so he could finally rest is a great goodbye. They even showed his funeral where the kid from Iron Man 3 and his daughter, Morgan or something, are present. Those two are now top contenders for the next Iron Man or Iron Heart or help Iron Heart or whatever.

We're done with Tony Stark, and possibly Robert Downey Jr, but Iron Man will return.

O Captain, My Captain

Steve Rogers got the life he left behind, choosing to stay in the past and growing old instead of returning. Captain America has always been a man out of time, the perennial fish out of water, an old man shouting at the clouds. His '40s values don't gel with today's values and makes for interesting stories - in fact, the best movies in the MCU - but it was torture for the character who also has a strong sense of responsibility, just like Tony.

Captain America has been a constant in the MCU. Their moral compass, the one who would sacrifice himself first for his friends. We see this in First Avenger when he threw himself on a dud grenade during training, in Winter Soldier when he decides he would allow Bucky to kill him rather than fight the guy who was his friend, in Civil War when he would fight the entire planet for friendship and honour.

Cap was not infallible. He didn't tell Tony about his parents' murders. But faced with choices to keep the peace and avoid violence, Steve always makes the right choices.

In GE14, some of the messaging I put out was based on Steve's lines. People responded because when it was a fight between morals and cash, integrity and dignity versus corruption and fear, there was no character that embodied integrity and dignity more than Steve Rogers.

In all of the MCU, Steve Rogers is my favourite character. Chris Evans is my favourite actor. Captain America is supposed to be a stick in the mud, but he still made the guy fun and charming.

Death, Where is Thy Sting

I was surprised they killed off Black Widow. She has a movie coming up, which I now hope will be like the first Kingsman, to find the next Black Widow to replace Natasha Romanoff.

Nat has been my favourite side character in all the Avengers movie she's in. You can never fault her level-headedness and thinking and I believed she would have been given the time to shine, finally, in her own solo movie.

Nat was a pragmatic soldier, unencumbered by morals, politics or emotions. She's very effective and is the character I most hoped to be. She was pragmatic to the last, when she fought Hawkeye over who gets to make the sacrifice for the Soul Stone and fittingly, Nat was the soul of the Avengers all these years.

The Wars Fought Before

Now on to the movie as a whole. Endgame is, as one of my friends put it, a love letter to fans and I get it, but I was mildly disappointed because it is the sloppiest work by the Russo brothers in the MCU.

Captain America: Winter Soldier was amazing! That elevator scene is the single best piece of action sequence in the MCU and Cap had his best costume here. WS elevated the genre to greater heights and Civil War, was something else.

Civil War had the most beautiful structure of any MCU film. It started with a global conflict (the very first battle sequence), turning into a family feud (airport scene) and then three guys fighting in a military outpost, and then two guys fighting in a room, and as the scale grew smaller, the stakes grew bigger. Sheer poetry.

Infinity War was a thrill ride from start to finish. You start with the Asgardians getting attacked by Thanos, then Hulk crashes in NY, NY gets attacked, then Vision and Scarlet Witch gets attacked, Cap shows up, then Wakanda, meanwhile Thor joins Guardians of the Galaxy, it was a thrill ride from start to finish with no let up.

Endgame, meanwhile, was NOT a thrill ride from start to finish. The pacing and energy were irregular, bumpy. The fan service and callbacks and set ups for the three major deaths were prioritised over pacing. You have long stretches when nothing happened.

Also, they fought Thanos in the beginning and it ended in maybe 10 seconds. Granted, Thanos had no will left to live, much less fight, but to kill him off - the guy who dominated the entirety of Infinity War - with a meh bookend was disappointing.

Some of my DnD friends disagreed violently (over WhatsApp) on this. One guy said they needed to bring the energy down or else the movie wouldn't have anywhere to go after that.

I disagree. I understand the point, but I disagree. That scene, to me, was like Luke Skywalker throwing away the lightsaber at the beginning of The Last Jedi. Here's this thing/person you cared so much in the last movie - now I throw him/her/it away.

If they wanted to bring the energy down, they could have started the movie right away with the five years later point. Or at least made the early fight with Thanos longer and a bit more difficult. Just a bit more. That's my take.

Back to the Past

Things really got better once Ant-Man came back from the Quantum Realm. In these early scenes, I like the one when Stark got back to earth, sickly and thin and getting angry at Steve. That's my favourite scene. Like, fuck your morals and integrity, Steve. We lost.

There was also that moment when Ant-Man - Scott Lang - met his daughter who's now a teenager. That was touching.

Time travel is confusing and messy. Choosing that as an out is risky and opens up a Pandora's box of shit. Now nothing is impermanent. If say, a country gets destroyed, you can always time travel using Stark and Pym tech and prevent it from happening, if you want to. But arguably there's hardly any other way to write themselves out of the ending of Infinity War and the Infinity Gems being destroyed.

The time travel itself was peppered with scenes from previous movies, like the iconic 360 of the team in Avengers. It feels kind of cheap, though, reusing the footage without inserting the actors into those scenes, a la Back to the Future II.

Another favourite scene is a throwback to that wonderful elevator scene. But instead of fighting these guys, Steve this time uses his brains and whispers "Hail Hydra" to the Hydra plants. That was great!

So they got the Infinity Gems and Stark made a gauntlet for it and Hulk snapped everyone back.

Final Fight

And then we have Thanos. Yes. Thanos from 2014 re-emerges and he is a shadow of his self in 2018's Infinity War. Instead of a character doing what he thinks is best for the universe, the ultimate Malthusian, we have a one note purple baddie who growls about what terrible things he's going to do.

And then we have the biggest superhero fight in all of the MCU movies. It was fan service galore, bigger than Ready Player One. It was really good, but also reminded me of the comic Bersama Selamanya.

I like that Cap lifted Mjolnir, but calling lightning with it was a bit too much, I think. The setup was way back in Age of Ultron, but that showed Cap could only lift Mjolnir a little, and not summon bolts of lightning with it.

I like the Scarlet Witch moment with Thanos when she could very well have killed him if she had sure footing.

And then Tony stole the gems and snapped so Thanos' army turned to dust, along with Thanos himself. And then he died. He could have used just the reality stone and turned everyone into bubbles or paper, but he snapped his fingers anyway and killed himself in the process.

End Thoughts

So, as a fan service movie, as a bookend to these amazing 11 years of 22? 23? movies, it was great. I mostly enjoyed it. But I was hoping for more from the Russos. They always come up with really tight stories and tight action sequences, but the ones in Endgame felt a bit lacking. The plot has holes, the action, to me, a bit weaker. As a fan, I loved it. But as a movie, it suffers from too many things that shook me from enjoying it too much, as I did Infinity War or Civil War.

So what's in the future for the MCU? I don't know. I don't really care. My three favourite characters died or retired, as I hope I would someday. I no longer feel compelled to watch EVERY MCU movie every year. I might watch them on Netflix or the new Disney streaming service.

I'm done with the MCU not with hate or much disappointment, but with a satisfying finish to something that has coloured my life for over a decade. And for that, I give my thanks.

Avengers: Endgame: 3/5 stars

Saturday, February 2, 2019

Ulasan Filem: Bella & Jamie (FEATURING LISA MANOBAN)

Bella & Jamie ialah filem yang teruk. Watak satu dimensi yang tidak dikembangkan dengan sempurna, seorang sahaja lelaki muda yang wujud dalam dunia Bella & Jamie untuk Bella atau Jamie jatuh cinta, Bella dan Jamie yang hanya bercakap pasal lelaki dalam hidup mereka dalam hampir setiap babak dan - YANG PALING MENJENGKELKAN - babak-babak animasi yang menceritakan semula apa yang terjadi dalam skrin untuk mereka yang benar-benar dangkal.

Sketsa-sketsa animasi ini seperti satu tukul yang menghentam kepala penonton. Contohnya, Jamie terjaga dan ternampak ex-boyfriend dia call Bella dan panggil dia sayang. Tetiba ada animasi yang ceritakan segala isi hati Jamie. Nampaknya macam memek muka Jamie saja tidak cukup? Malah, sketsa animasi digunakan beberapa kali untuk menerangkan benda yang sudah jelas.

Contoh penggunaan elemen seperti itu yang bagus kita sering nampak dalam siri TV Korea Selatan seperti Real Men 300:


Dalam snippet di atas, Lisa takut-takut sebab baru masuk kerahan tenaga. Sebagai orang Siam, dia juga tidak begitu fasih Bahasa Korea. Kadet lain juga takut-takut, jadi beberapa animasi digunakan untuk accentuate atau 'menimbulkan' benda ini. Kesan animasi yang sedikit ini tidak mengulang, tetapi menguatkan atau mencadang apa yang terjadi.

Sketsa animasi Bella & Jamie hanya ada pada permulaan cerita dan pada penghujung sekali cerita. Amat tidak perlu.

Bella & Jamie juga satu filem yang mengisahkan gadis 'girly girl' atau kegadisan dan tidak empowering atau memperkasa kendiri seperti Gol & Gincu 2. GG2 mengisahkan pasal isu-isu semasa gadis dan wanita muda, manakala Bella & Jamie pasal kahwin-cerai mak Bella dan bapak Jamie, macam filem Parent Trap in reverse.

Kalau nak buat kisah 'girly girl', Blackpink ialah satu kumpulan penyanyi Korea Selatan dengan semua ahlinya menonjolkan sifat girly girl, menurut seorang pon-err-pengomen tersohor Twitter.

Saya kongsi video Blackpink House episode 7. Pada awal episod, kita dapat cadangan yang Lisa dan seorang lagi tidaklah mesra sangat antara satu sama lain, jadi mereka keluar untuk cuba acara memanah dan kemudian bermain trampolin.



Ini episod penuh dengan sarikata Bahasa Inggeris:



Kedua-dua watak Lisa dan seorang lagi ada personaliti tersendiri walaupun kedua-duanya feminin.

Kalau dilihat pada GG2, watak Diana Danielle dan Ummi Nazeera - Zak dan Yaya - pula memang mempunyai personaliti berbeza, menjadikan senang untuk anda berasa empati kepada mana-mana yang lebih dekat kepada hati *cough* Diana Danielle *cough*. (Boleh tengok Gol & Gincu 2 di saluran Astro First sekarang!)

Tambahan pula, beberapa rakaman babak Bella & Jamie keluar fokus atau fokus pada benda salah. Framing juga lari.

Anyway, saya nak demam ni sebenarnya, mungkin sebab kerja keras sangat, jadi saya akhiri dengan video yang agak creepy ini:



Bella & Jamie: 1/5 Stars
Blackpink: 5/5 (untuk Lisa)