Thursday, September 9, 2010

Bersara

Aku nak bersara.

Rancangan aku adalah untuk kumpul duit. Cukup RM2 juta, aku balik kampung. Takkan aku tanam jagung, pasal aku pernah tanam jagung. Macam nak patah pinggang siram lubang semai satu-satu seluas suku ekar. Untung? RM200. Gila.

Aku boleh duduk sini. Ini tanah aku. Ini rumah aku. Cherating cuma 20 minit dari sini. Teluk Cempedak, setengah jam.

Aku memang kena duduk tepi laut. Aku duduk sini, dan aku akan menulis. Membaca dan menulis. Sekali-sekala, aku pergi KL.

Aku kena cat balik rumah aku ni. Dah teruk. Atap bocor. Tandas kena repair. Mentol lampu dua kena ganti.

Aku nak buang almari kaca mak aku. Hodoh sangat rupanya. Mesti drama lagi tu, nanti.

Aku kena sewa kontena, pasal banyak sangat barang. Peti sejuk ada tiga. Barang bertukang bapak aku. Siap ada kotak peluru zaman Jepun. Aku nak letak lembing pusaka kat ruang tamu.

Rekod dan diari bapak aku sejak tahun 70-an. Siap ada berat aku, masa aku lahir.

Buku-buku kat rumah ni, satu tan ada kot? Pasal keluarga aku selongkar tong sampah Perpustakaan Negeri bila dia buang buku.

Buku yang bapak aku beli lagi. Buku old school. Encyclopedia ada tiga-empat set. Majalah dah berlambak.

Kalau aku bawak balik buku-buku aku, memang kena sewa kontena dan kena beli rak. Perabot kena tukar. Wiring kena cek. Aku nak letak air-cond, pasal tengah tahun, memang rasa macam neraka.

Aku perlukan RM2juta untuk bersara. Mmmm...