Friday, January 15, 2010

Dalai Llama Melayu: Punca Kemiskinan Orang Melayu

Orang Melayu miskin, pasal bila ada duit je, beli handphone. Duit orang Melayu semua habis kat situ je.

Rumah takde. Tanah gadai. Pastu beli handphone.

Terutama sekali, iPhone. Tengoklah KJ. IPhone je dia ingat. KJ berjaya, di bawah pemerintahan Pak Lah, untuk menjadi antara orang pertama membeli iPhone. Sebelum ada khidmat 3G atau apa-apa untuk menampungnya.

Seorang lelaki Melayu seperti saya sewajarnya mempunyai 3 handphone.

Satu untuk kerja, satu untuk awek-awek gatal dan satu lagi hanya untuk ditunjuk kepada orang.

Contohnya, sekarang ini saya menunjuk-nunjuk Blackberry Bold 9700(Bold II) yang baru di Midvalley.

Orang tua-tua memberi kiasan, 'seperti kadok naik junjung.' Atau 'seperti si kudung mendapat cincin.'

Itu aku la tu.

Aku cuma harap aku bukan 'seperti kera mendapat bunga.'