Sunday, October 3, 2010

Famili Ceria

Famili: Kau jaga-jaga, Amir.

Aku: Huh? Apasal?

F: Orang akan dengkikan kau, dan cuba nak jatuhkan kau.

Aku: Jatuh? Aku cuma boleh jatuh, kalau aku duduk di tempat yang tinggi. Tinggi sangat ke, aku duduk?

F: Bukan sekarang, tapi nanti? Dengki dengan kejayaan kau -

Aku: Kejayaan? Hahaha. Macam ni pun kira kejayaan ke? beberapa benda kecik yang aku capai, apalah sangat sebenarnya?

F: Walau sekecil mana, walau sekelumit mana, kalau diorang takde, dan kau pulak ada, diorang akan dengki.

Aku: Itu bukan masalah aku. Itu masalah diorang dengan ego diorang.

F: Yelah! Tapi nanti dia buat macam-macam. Kata macam-macam!

Aku: Cis! Abis, nak aku hidup dalam ketakutan? Mengisi paranoia setiap hari? Adakah kau fikir aku seperti anak kecil yang diagah polong?

F: Jangan kau biarkan mereka mendarat di sini! Eh, apa dialog ni?

Aku: Oh, sorry. Hikayat Merong Mahawangsa punya trailer.

F: Ah, anyway, kau jangan biarkan orang-orang bodoh menyerang kau.

Aku: Pertama sekali, 'orang', bukan 'orang-orang'. 'Orang tua-tua', bukan 'orang-orang tua'.

F: Yelah! Yelah!

Aku: Kedua, seperti kata bapak aku, "Pedulittaik aku?" Aku takkan mengubah hidup aku demi ego rapuh orang bodoh-bodoh. Membujur lalu, melintang patah. Biar mereka terjun dengan labu tahi mereka. Aku tetap aku. Aku bukak langkah, dan takkan aku mengalah. Ha! Ha! Ha!

F: Kau nak pergi mana tu?

Aku: Pergi berak.