Friday, October 8, 2010

Fajar Pak Lawak

Ramai Melayu yang mengadu, bangsa lain melihat mereka sebagai kaum bodoh yang asyik fikir pasal beromen.

Aku cuma ada dua benda nak cakap:

1. Memang Melayu fikir pasal nak beromen je kerjanya.

2. Pedulittaik apa orang nak cakap? Baik ko gunakan masa tu untuk buat kerja yang best.

Kalau kau tengok balik, perubatan tradisional Melayu, semua pasal konek dan kacip fatimah.

Minyak ikan linang untuk apa? Untuk konek. Minyak dhab. Untuk apa? Untuk konek. Anak ikan haruan. Tongkat Ali. 'Ubat kuat'. Semua untuk apa? Untuk konek.

Kacip fatimah. Untuk apa? Untuk pantat. Kacip! Kacip! Kacip!

Bukak ruangan soal jawab kesihatan dekat suratkhabar. Apa surat yang dihantar? Apa soalan ditanya? Keputihan lah, haid tak ikut masa lah. Suami nak main bontot lah.

Puki berdarah, puki bernanah. Puki berdarah, puki bernanah. Puki berdarah, puki bernanah. Apa kejadahnya mak bapak ko ajar ko?

Tak kreatif langsung. Tanya la pasal Lyme disease ke, legionnaire's disease ke, liver cirrhosis ke, multiple sclerosis ke, African sleeping disease ke. Tanya la pasal jangkitan selaput otak (meningitis), bukan selaput dara, bodoh!

Dan isi aku yang kedua. Apa orang nak cakap, pergi mampuslah. Bapak aku relaks je. Kena tuduh makan rasuah, pasal orang tua tu gila menyimpan duit dan dapat beli kereta dan buat rumah batu pertama kat kampung. Kena tuduh bela hantu.

Ko tau dia cakap apa?

"Pedulittaik aku, Amir? Aku duduk dalam kawasan aku, aku tanam pokok, aku jaga kebun. Pokok aku besar, aku makan buah dia. Orang lain ada? Duduk lah dalam rumah, makan dadah. Pergilah mampus."

Betul, apa dia cakap. Kalaulah aku kisah apa orang dok cakap pasal aku, tak jadi kerja dibuatnya. Aku buat kerja yang banyak, ada la Melayu pemalas tanya, "Mana ko cari masa?"

Dah, aku tak habiskan masa aku fikir pasal membiak, menipu awek/bini dengan pergi melacur di tepi jalan, merempit tak tentu hala, main ilmu hitam, pakai spoek itam tengah malam, memanglah aku banyak masa, bodoh.

lepas tu, ada la Melayu yang pandai sikit. Dah pandai sikit, mulalah nak mintak maaf pasal jadi Melayu. Malu, jadi Melayu. Kampung sangat, katanya. KATANYA.

Aku orang kampung, aku tak kisah pun? Ada aku mintak maaf atau pura-pura mat salleh?

Aku bukan setakat kampung, aku duduk dekat paya la, bahalol! Aku dibesarkan tepi paya. Ada aku kisah? Burit mak kau.

Takdenya aku nak cakap, aku lahir kat Paddington Station, atau mak aku teran puki dekat subway New York. Ko tau tak tempat tu kotor? Bersih lagi paya aku.

AKu tak pernah pergi ke negeri omputih. AKu belajar Bahasa Inggeris tengok TV je. Ko nak loghat mana? British? Aussie? US? Semua aku boleh buat. AKu tak heran la. Pantat mak kau pun aku tendang je.

Kau ingat aku kisah ko pakai kereta apa? Orang Melayu pakai Proton dan Perodua. Bangsa lain pakai Toyota dengan Honda. Aku tak pakai kereta pun. Tak mati pun?

Aku tak bangga jadi Melayu, pasal ramai orang Melayu memang bodoh pun. Pasal memang ramai orang bodoh. Tapi aku tak malu pun, jadi Melayu. Separuh pun, separuh la. Orang mixed lagi bagus dari orang tak mixed. Evolusi, beb.

Kalau ko orang Melayu, pedulittaikkan perkauman ni semua. Pergi buat kerja elok-elok. Puaskan hati ko sendiri. Orang lain - tak kiralah bangsa apa, Melayu jahanam pun celakalah engkau - boleh pergi mampus. Lepas diorang mampus, kita kenduri ya?

Fajar Pak Lawak sudah menyinsing. Bangunlah wahai bangsaku.