Saturday, May 1, 2010

Nasihat

Aku dulu, masa aku ada join bebudak komik, ramai le aspiring artists yang duk tanya diorang, "Abang, abang lukis pakai berus apa, bang? Dakwat apa?"

Masa aku lepak sekejap dengan mamat-mamat photo dulu, benda paling banyak diorang tanya, "Abang, abang pakai lens apa, bang? Ni, memory card ni elok ke? Lawa ke gambar saya, kalau pakai penutup lens yang ini?"

Apasal tak pernah ada orang tanya aku, atau mana-mana penulis yang lebih glamour, "Bang, abang tulis pakai apa, bang?"

Mampuslah ko tanak tanya. Ni aku kasi jawapannya.

"Ko kena pakai dual-core."

Budak: Hah? Dual-core?

Aku: Ya. Kalau tak pakai komputer yang takde dual-core atau quad-core dan ke atas, cerita ko tak sedap. Keyboard pulak, kena pakai keyboard HP. Grammar lari kalau pakai keyboard biasa. RAM kena 4GB. Kalau tak, watak ko tak cukup kuat.

Budak: Ye ke?

Aku: Ye la. Neil Gaiman tu, penulis paling hebat alaf ini, dia tulis komik pakai Deep Blue. Sebab tu power nak mampus. Notebook dia, MoleSkin tahap dewa.

Muahahaha.

Kenapa orang ni semua taksub dengan alat yang dipakai, dan bukan orang yang memakai? Pasal dia takut dan malas. Lebih senang untuk beli je benda daripada fikirkan kenapa sesuatu karya itu bekerja. Why a piece of art works.

Ko ingat, dengan menghirup udara di Amerika, ko boleh melompat dengan lebih tinggi?