Saturday, August 22, 2009

Siri Mari Belajar Hikmat: Hikmat Carutan Pondan Tidak Terbatas

Seni mempertahankan diri atau seni beladiri amat penting pada zaman sekarang. Lebih-lebih lagi dengan berkeliarannya babi-babi, siamang-siamang gagap dan ahli politik yang terlepas dari zoo.

Kita di Malaysia ini, memang terkenal dengan binatang-binatang liar dan semak-samun. Oleh itu, semua rakyat Malaysia harus belajar seni mempertahankan diri dengan mencarut mereka sampai mati.

Antara hikmat carutan peringkat tertinggi ialah Hikmat Carutan Pondan.

Hikmat Carutan Pondan hanya boleh dikuasai oleh seseorang yang...berbudi bahasa. Memang mustahil untuk seorang lelaki gagah perkasa, sasa dan seksi seperti saya untuk mencapai Carutan Pondan Tahap Kesempurnaan. Malah, nak guna perkataan 'pondan' itu jua adalah suatu risiko yang saya, yang hanya suka menjilat pantat, ambil demi pencapaian akademik adik-adik semua.

Nah, mari kita belajar Hikmat Carutan Pondan!

1. Ada aku kisah? Cak cak cak.

Ada aku kisah ialah satu frasa counter penamat. Dipopularkan oleh para artis, etymology 'ada aku kisah, cak cak cak' sebenarnya timbul daripada carutan Bahasa Inggeris 'I don't give a fuck' atau 'I don't give a flying fuck'.

Tujuannya untuk memalukan sasaran apabila sasaran sama ada:

a. memperkatakan sesuatu yang membosankan.

b. Sudah lawan towkay. Kalau orang itu lagi pandai daripada kita, dan kita sudah berasa insecure pasal diri sendiri, katakanlah, wahai Pelawak Yuyu, 'ada aku kisah, cak cak cak'.

c. Sengaja ingin memalukan sasaran.

'Ada aku kisah, cak cak cak' hanya boleh berfungsi apabila sasaran juga mempunyai ego yang sama besar dan tidak suka dipermainkan di khalayak ramai. Serangan ini mengambil kira bahawa kebanyakan manusia memang amat teringin untuk dimuliakan oleh orang lain.

Teknik ini tidak akan berguna jika sasaran memahami kebenaran hakiki kehidupan. Contoh: serangan ini tidak berfungsi ke atas Buddha.

2. Katanya...WALAUPUN.

Serangan ini menitikberatkan timing dan toma'ninah yang lama antara 'Katanya' dan 'WALAUPUN'.

Maksud serangan ini ialah: "Oooo...KONONNYA." yang membawa maksud, "aku tak percaya sepatah haram apa kau katakan, pondan!" yang secara efektifnya menggelar sasaran sebagai penipu.

3. Bughit mak hang

"Bughit mak hang" boleh digunakan sebagai serangan terus atau sebagai pengakhir perbualan.

"Bughit mak hang" mengimplikasikan yang penutur mengatakan bahawa sasaran tak tahu menahu apa yang dia katakan.

4. Kombo Carutan Alam Semesta Songsang: Bertungkus-lumus Sepanjang Hari

Ini perlukan latihan praktikal.

Contoh:

Kalimuliyana: Brandy, mak nak bukak bank la nyah!

Brandy P: Mo-TIF?!

K: Ala, nyah, mak dapat potot anak menantu yang itew.

BP: Yang penting, cantikkah muka kau itew? Bank apa? Bank Air Mani?

Kalimuliyana: Ehhhh, nyah, jangan pandang tak ada mata tau. Mak, dengan budak itu, bila-bila saja akan ku bawa ke Gua Charas di Sg Lembing, Kuantan, Pahang Darul Makmur.

BP: KATANYA...Walaupun...

Tiba-tiba, aku pun masuk sekali.

Aku: Pantat, pukimak mak bapak ko lah! Babi anjing lancau mak kau rogol timun! Datuk ko suka jilat pantat keldai!

K: Eh, apa ni? Masuk tak bagi salam. Ewww...

BP: Ha ah. Gila ke apa. Eeeeyyy...malas aku nak layan.

Aku: Ada aku kisah? Cak cak cak.

K + BP: Ahhhhh!!!