Saturday, October 25, 2008

Jalan Syurga Tidak Terbatas

Masa aku muda-muda dulu, aku diberitahu yang aku hendak masuk syurga.

"Iya ka?" aku tanya Ustad aku.

"Syurga ada tiga sungai - satu madu, satu susu, satu arak."

"Iya? Kat kampung saya pun ada sungai jugak. Sungai Pahang. Sungai Kuantan. Sungai Riau."

"Syurga best, sehelai janggut dapat 50,000 bidadari."

"Kalau perempuan dapat apa? Bidadara?"

"Syurga tu misteri Tuhan. Kau tak patut tanya. Nanti tahulah, kalau kau masuk syurga."

Kau tak patut tanya.

Itu komen yang biasa aku dapat. Jangan tanya. Jangan fikir.

Tapi aku tanya jugak soalan-soalan yang membuatkan ustad-ustad aku marah.

"Kalau masuk syurga, kita dapat apa-apa kita nak kan? Kalau saya nak SDF-1? Pastu saya nak Veritech fighter. Boleh ka?"

Sampai satu tahap dalam hidup aku, aku give up.

Dengan segala dosa yang aku buat, aku bagitau je kat sesapa, "Aku kemungkinan besar masuk neraka."

Perempuan-perempuan Melayu yang perasan masuk syurga semua menyampah. Aku tak rasa salah pun, pasal aku lebih suka berterus-terang daripada berpura-pura baik lepas tu korek jubur diorang atas motor.

Sampai la satu hari, aku pergi ke Thailand. Aku lepak dengan pelacur sana. Diorang tau banyak tempat best dan murah.

Yang bestnya pasal pelacur-pelacur Siam ialah kapasiti otak mereka ada yang melampaui kapasiti pemikiran gadis-gadis Melayu yang aku jumpa. Yang asyik cakap pasal kahwin dan membiak. Tak salah, kahwin atau membiak. Cuma not my thing. Dan salah kalau menyusahkan orang.

Kami berbincang mengenai keadaan ekonomi Thailand, politik mereka dan bagaimana Raja Siam membuat program amal untuk rakyat Thailand.

Kadang-kadang, kami berbincang mengenai agama. Kat sana, kau boleh register dua agama. Jadi ramai pelacur Siam beragama Islam yang aku jumpa. Islam-Buddha kebanyakkannya.

"Masa aku muda-muda dulu, aku diberitahu yang aku hendak masuk syurga," aku bagitau diorang.

"Takde orang pernah tanya aku pun, sama ada aku betul ke nak pergi syurga? Nampak macam ke neraka je."

Jawapan-jawapan yang aku dapat dari pelacur Siam memang jauh lagi bagus dari jawapan ustad-ustad aku.

"Syurga dan neraka, kalau wujud pun, siapa yang tentukan?" mereka tanya aku.

"Kalau wujud? Tuhan. Tuhan yang tentukan."

"Jadi itu bukan persoalan kita, kan? Persoalan kita ialah macamana nak hidup dengan baik kat dunia ni."

Akhirnya. Aku mendapat jawapan yang memuaskan hati aku. Bukan dari Arab Saudi, bukan dari masjid, gereja, kuil atau pokok Bodhi. Aku jumpa jawapan spirituality aku di belakang lorong yang kotor, lepak dengan orang-orang mabuk yang menjual puki demi membeli semangkuk kari ayam hijau.

Aku tak payah peduli langsung pasal syurga dan neraka pasal itu memang bukan hal aku. Aku punya kerja, aku punya tanggungjawab, ialah untuk hidup sebaik yang aku mampu.

Hanya Tuhan yang layak menghakimi aku. Bukan orang PIS-M, bukan Anwar Ibrahim, bukan Makcik Bedah Mulut Jubur. Bukan orang Arab. Bukan ahli politik. Hanya Tuhan.

Dan.

Selama ini aku memang membantah agama yang dijadikan adat. Kitab-kitab suci dijadikan buku mantera.

"Baca ayat ni 1,000 kali, lepas tu muncul raksasa depan kau yang akan bagi kau emas sedulang."

Apabila agama yang tidak berjasad, diberikan jasad dalam bentuk magik dan sihir.

Dulu aku marah gila. Tapi sekarang aku cuma memerhatikan mereka yang ingin menyaksikan mukjizat setiap hari.

Lantak ko lah. Untukmu agama mu, untukku agama ku.

Apa yang aku faham, agama yang benar ialah agama yang logik. Dan aku berpendapat yang semua adat istiadat dalam mana-mana agama mengaburi intipati sebenar agama tersebut.

Bukan pasal pakai macam Arab. Bukan pasal masuk PIS-M. Masuk PIS-M tak bererti masuk syurga. Jadi pelacur tak bererti masuk neraka.

Kahwin, membiak, tak bererti akan dapat apa-apa. Belum tentu, brader.

Kalau tolong orang, niat pasal nak masukkan diri sendiri dalam syurga, adakah itu dikira mulia atau dikira pentingkan diri sendiri? Entah.

Aku tulis semua ni pasal dalam masa setahun lebih, aku akan masuk 30. Aku nak tutup bab spirituality search dalam hidup aku. Aku dah dapat menerima yang apa-apa dalam kawalan aku cumalah tindakan aku di dunia.

Tak payah aku nak harap balasan syurga atau neraka.

Bila dah mampus nanti, nak masuk syurga ke, neraka ke, lubang gelap ke, atau tidur je tak bangun-bangun, itu bukan masalah aku. Pedulittaik aku?