Saturday, September 4, 2010

Siapa Jahat, Dia Mati

Bapak aku cakap kat aku, "Ko tak payah buat jahat kat orang, Amir. Siapa jahat, nanti dia mati."

Aku macam, "Fuck! Bukan semua orang mati ke? Orang baik tak mati ke?"

Bapak aku terkesima sekejap.

Tapi, bila dah tua ni, aku rasa aku faham apa dia cakap. Mati yang dia maksudkan, bukanlah mati secara hakiki. Mati yang mungkin bapak aku maksudkan adalah berhentinya diorang jadi manusia, dan jadi benda lain. Jadi taik. Jadi binatang.

Mati yang dia maksudkan, bagi aku, adalah kematian kemanusiaan diorang. Yelah. Nak sangat buat jahat kat orang. Nak sangat aniaya orang. Lama-lama, ko tak jadi manusia dah. Kau jadi kosong. Berlubang. Dan lubang, kekosongan dirinya itu akan dicuba untuk diisi dengan macam-macam benda.

Orang yang ada isi, ada telur, ada batu, ada maksud, akan terus hidup dengan gembira dalam hidup yang penuh. Orang yang kosong, rapuh dimamah masa. Hidup macam celaka.

Oh well. Aku banyak kerja lain tak siap lagi ni. Pergilah mampus.