Tuesday, May 26, 2009

PTPTipu

Jumlah peminjam PTPTN adala dalam 1.2 juta orang, kalau ikut statistik suka ati dua-tiga tahun lepas. Aku takde statistik betul.

Yang pinjam ni rata-rata Melayu. Kebanyakannya orang miskin. MARA dah tak kasi sangat pinjaman pasal orang duk lari daripada membayar pinjaman MARA dah berpuluh tahun. Tak taula MARA dah bankrap ke tidak, pasal orang lari daripada bayar.

Graduan yang meminjam daripada PTPTN ada beberapa jenis:

1. Jenis bayar balik skema

- jenis paling bagus. Lepas 6 bulan, dah start bayar balik. Faedah yang diorang kena cumalah 4%.

- faedah tu riba? Pergi mampus. Haram tak haram, PTPTN harus mendapatkan kembali duitnya, by hook or by crook.

2. Jenis bayar malu-malu pukimakkau

- yang ni, bayar suka hati dia. Kadang-kadang, RM50 sebulan. Kadang-kadang, tak bayar. Kadang-kadang, RM100.

- semuanya kurang daripada jumlah minimum RM122.

- korang ingat korang selamat?

3. Jenis macam aku

- aku ingat dulu bayar, tapi diorang asyik hantar surat kat mak bapak aku. Aku call, mintak suruh berenti antar surat. Dia cakap suruh aku call PTPTN Pantai Timur. Aku mintak nombor. Takde, dia cakap.

- aku rasa, aku stop bayar pasal dia tak stop hantar surat.

- pastu, dia saman aku. Aku pergi court, dia caj aku 12%. Pasal apa? Pasal aku jenis yang NAK bayar. Jenis yang NAK bayar, dia akan kenakan faedah melampau pasal nak cover balik jenis yang tak bayar.

- kiranya aku bayar untuk si malaun yang tak bayar langsung la. Gitu la.

4. Jenis haram tak bayar

- jenis paling best. Langsung taknak bayar. Dapat surat, campak ke dalam tong. Kena saman, campak dalam longkang.

- jenis ni ingat, kalau undi pembangkang, nanti dihapuskan faedah tu.

- Bodoh la kau. Kalau Anwar jadi PM pun, yang handle loan kau kat PTPTN masih orang yang sama. Dengan KPI yang sama.

Aku duk menengok semua ni, aku geleng kepala.

Masalah 1: peminjam taknak bayar.

Ni memang masalah dasar. Dasar taknak bayar. Nak buat cemana? Ko panggil la dia mengadap Agong pun, aku rasa dia taknak bayar punya.

Masalah 2: PTPTN kenakan faedah tinggi.

Kalau dah 12% tu, aku pun nak melabur la kat PTPTN. ASB pun tak bagi faedah setinggi tu. Pinjaman peribadi pun ada cap kat 9.9%.

Swastakan PTPTN, ambik caruman daripada orang, janjikan pulangan 10% setahun.

Ko ingat, semua orang macam aku ke, nak try settlekan semua pinjaman dalam masa setahun? Atau beberapa tahun je?

Pandai-pandai la aku cari jalan, gode sesuka hati. Pastu aku nak maki ko, pasal ko memang pukimak.

Lagi ko kenakan faedah tinggi, lagi la diorang tak mau bayar. Lagipun, PTPTN punya imej jahanam kat mata manusia, orang yang mengaku Islam dan lain-lain.

Masalah 3: Khidmat pelanggan PTPTN macam sial.

Ramai yang mengadu atau jadikan ini alasan.

Aku pun pernah kena. Call PTPTN, asyik kena maki je dulu. Nak bayar, sikit punya susah.

Pastu, aku nak bayar, dia cakap, "Kami takkan terima." Pasal apa? Pasal dia gila nak bawak orang ke mahkamah. Pastu nak caj 12%. Apa, firma guaman yang handle kes-kes ni semua anak sedara ko ke?

Ni aku malas nak maki banyak sangat. Ko tunggu la, lepas aku habis bayar. Aku memang ada azam tinggi nak bayar, pastu aku akan maki ko cukup-cukup.

Sekarang ni pun, aku akan hantar surat ke semua tempat dan tengok apa yang jadi. Aku tak rasa jadi apa-apa. Tapi aku takkan berenti dari mencuba, pasal aku rasa cara PTPTN handle semua ni tak betul.

Dan akibatnya, BN kalah pilihanraya. Ko bayangkan, kalau daripada 1.2 juta peminjam tu, 1 juta tak bayar. Pasal whatever la. Pastu, kena caj 12%. Pastu semua nak undi Opposition. Pastu mak bapak dia semua sekali nak undi Opposition.

Ko tengah tengok kat lebih 3 juta undi swing kat Pembangkang. Daripada demografik yang sepatutnya ingin ditarik oleh BN dan UMNO.

Daripada berterima kasih, diorang duk menyumpah kat PTPTN dan akhirnya, Kerajaan.

Aku dan orang macam aku, lain. Kitorang tengok big picture. Masih lagi ada rasa tanggungjawab nak bayar. Masih boleh bezakan antara Kerajaan, PTPTN, dan staff PTPTN, serta staff PTPTN yang datang bulan masa aku call PTPTN.

Orang yang fikir dia adalah mangsa PTPTN, takkan fikir macam aku.

Pasal apa? Pasal cara handle yang salah.

Lantak ko lah.

Aku taknak tulis dah pasal PTPTN melainkan ada berita menarik, atau lepas aku dah bayar habis. Lepas aku dah bayar habis, siap la korang. Aku akan maki ko sampai ke anak cucu ko sekali aku hanjingkan. Apa-apa masalah dan kesilapan ko semua aku highlightkan. Malah, Facebook ko aku masuk.

Saya Yang Menjalankan Tugas,

Setan Kuning