Wednesday, October 13, 2010

Seribu Pedang Pulang Ke Asal

Tadi, aku jumpa awek Siam. Dia mengingatkan aku pada asal-usul aku, supaya aku tak lupa diri.

Mengingatkan aku kepada latihan dan ilmu daripada Rahib-Pelacur Shabda-Oud.

Asal-usul aku, Manusia Ubahsuaian 3. Dialog kitorang simple je.

Aku: Yam Plar Duk Fu. Mieng Kamh. Tom Yam Goong. Som Tam.

Gadis Siam: Som Tam. Here. Paeng magma (sangat mahal, atau magma yang pahit)

Dia mengangkat tujuh jari, bermakna RM7.

GS: In Thailand, (tunjuk dua jari - RM2).

Ye la. Makanan Siam kat Malaysia mahal. Kat Bangkok, aku boleh makan nasi goreng udang untuk RM4. Kat sini, mau tak RM13.50. Takpun lebih.

Siam ni, kulit lembut, perawakan pun lembut. Tak kasar. Yang aku jumpa la, dan mungkin aku amat bernasib baik. Jenis orang yang amat rileks.

Aku ada tenaga dalaman tidak terbatas. Aku sentiasa mampu menyergah orang sampai hilang semangat, kalau aku nak. Tapi, walaupun aku adalah orang gasar dan bukan budiman, takde gunanya asyik menyergah orang tak tentu pasal, macam binatang.

Siam mengajar aku menggunakan tenaga itu dalam bentuk alunan air yang lembut. Tumpuan dan aliran kuasa sememangnya teknik yang berkesan.

Lembut, macam kuih yang dibuat daripada tepung pulut. Kuih koci, kuih tepung bunga, kuih mochi. Best.

Ini falsafah hidup, dan bukan ciri fizikal semata-mata, ya.

Aku harus menyiapkan kerja aku dahulu. Diharapnya, dengan kerja yang aku buat, dan kesihatan bapak aku yang bertambah baik, aku boleh ke Siam semula tahun depan.