Saturday, October 30, 2010

Amir Hafizi: Manusia Ubahsuaian III

Aku mula menghadiri kem-kem motivasi sejak umur aku 13 tahun.

Di sekolah menengah, aku melalui ceramah, kem, BTN dan apa saja bertalu-talu selama lima tahun.

Kemudian semasa kolej dan sebelum melangkah ke alam kerja, aku menghadiri kem motivasi terulung. Aku membayar RM5250 untuk tiga kursus yang berlangsung selama lima bulan.

Banyak yang aku belajar, sebenarnya. Dan aku terus belajar selepas aku habis meninggalkan semua benda itu.

Perkara paling berguna adalah berdepan dengan diri sendiri. Ramai yang hidup dalam delusi. Menipu diri sendiri. Aku pastikan yang aku sentiasa berterus-terang dengan diri sendiri.

Bahaya menipu diri sendiri. Kelak, sampai ke tua hidup dalam kecelakaan yang dibina atas tabiat sendiri.

Hari ini, pada masa sekarang, aku sudah tidak mengambil kisah tentang hal-hal remeh dan orang picisan. Pergilah mampus. Yang aku kisahkan hanyalah diri dan tanggungjawab aku.

Semua orang boleh membuat keputusan mereka sendiri. Dan ini adalah keputusan aku. Akulah syaitan, tanpa sesalan. Serigala di bawah pokok dunia.

Hisaplah konek aku sambil aku kencing.