Sunday, October 3, 2010

Rock Kapak

Malam ni, aku pergi konsert rock kapak. Woohoo! Dangdut pun aku layan, sebenarnya. Rock kapak pun rock kapak lah.

Last time aku pergi konsert rock, bila ah? Oh. Tahun lepas. Kat Hard Rock.

Dulu, masa aku muda remaja, aku memandang rendah pada muzik Melayu. Sapa dengar muzik Melayu ni adalah 'inferior'. Aku dengar muzik omputih je. Ni masa umur aku 17 sampai 23.

Tapi ko tau, pemuzik-pemuzik paling hebat dalam dunia tak membezakan muzik. Takde perkauman dalam muzik. Kalau muzik pun kau nak amalkan perkauman, kau memang lagi fucked up dari sesapa.

Dan kalau fikir muzik tu cool, maka satu-satunya benda cool dalam dunia adalah tak peduli langsung pasal cool atau tak. Nanti jadi mamat yang sentiasa ingin mempersembahkan imej cool, tapi sebenarnya lame nak mampus. Bahaya tu.

Bagi sesetengah orang miskin, muzik ni macam kereta. Lambang status. Identiti kau didefinisikan oleh muzik yang kau dengar. Aku dapati, amalan ini amatlah mengehadkan. Dan senang di eksploitasi oleh manusia-manusia keji.

Dalam koleksi muzik aku sekarang, aku ada banyak soundtrack (runut bunyi hahahahaha) filem. Lagu tema siri TV. Lagu kartun. Lagu game.

Dan kau tau? Lagu-lagu kartun yang paling best dia tak kira genre. Lagu Final Fantasy siap ambik unsur-unsur gamelan Bali dan asli Melayu, macam lagu Ikai Okuri.



Dia jugak ambik gospel, untuk FFVIII. Sapa entah mamat tu. Nobuo Uematsu?

Aku bukanlah seorang penulis atau wartawan muzik agung, tetapi aku fikir penghayatan muzik yang lebih sejagat sebenarnya lebih memberi kebebasan.

Dan malam ni, tengkuk aku sakit. Muahahahaha. Rambut pendek je. Pakai baju hip-hop. Lagu? ROCK KAPAK! YEAAARRRGHH!!!