Tuesday, January 17, 2012

Siri Bercakap Dengan Ting Ting: Makan-Makan

Empat hari tiga malam di Bandung dan Jakarta, aku makan dan minum sebanyak mana aku mampu.

Terus-terang aku cakap, makanan Indonesia tidak begitu sesuai dengan perut dan tekak aku. Kalau di Thailand, makanannya membuatkan aku segar dan bertenaga, makanan di Jakarta ada yang membuatkan aku berasa mual, lemah dan loya. Terutamanya, makanan Jawa.

Makanan Jawa yang aku makan, jenis ayam goreng yang berminyak.

Nasi padang masih antara hidangan paling aku suka, tetapi kesannya tidak baik untuk seorang pengembara sebab nasi padang membuatkan aku mengantuk.

Aku makan di tepi jalan, dan aku jumpa nasi uduk yang sebenarnya nasi lemak. Nasi yang dimasak dengan santan. Rasanya okay, tetapi ayamnya ayam yang amat berminyak.

Mujur aku mengikut tour, jadi makan biasanya di restoran-restoran. Kalau aku buat apa yang aku biasa buat di Thailand - makan di tepi jalan, pergi ke restoran murahan - nescaya aku akan sakit atau lembik sepanjang hari.