Friday, February 11, 2011

Konsep Bakhil

Masa bapak aku bersara dulu (dia cikgu sekolah), dia ditawarkan jadi ketua kampung.

Aku (masa tu belasan tahun kot) nasihatkan dia suruh jangan ambik. Pasal menyusahkan je.

Bapak aku cakap kat aku, "Kalau kau boleh buat benda, pastu ko tak buat, dan ko relaks-relaks je, tu bakhil namanya."

Dia terangkan pada aku yang kalau kau boleh buat sesuatu dengan bagus, pastu ko ambik jalan mudah tak buat pasal ko malas atau ada kerja makan gaji buta je, itu bermakna kau bakhil pada dunia.

Dan bila kau kedekut dengan dunia, maka dunia akan kedekut dengan kau.

Itu selari dengan falsampah dia sebagai Cina dan jugak pembelajaran agama dia. Bapak aku bukan imam, bukan lebai-melebai. Orang biasa je. Tapi pegangan dia memang cukup keras dan degil. Sebab tu kitorang biasa gaduh.

Aku tengok, masa dia pegang jawatan Ketua Kampung, memang banyak benda dia buat. Kalau dia tak jadi, aku rasa kampung aku lagi ramai orang mati atau jadi penagih kot?

Kampung aku hardcore, beb. Bukan main-main punya kampung.

Apa pun, bertitik-tolak dari situ, aku memang dah tak boleh nak duduk relaks goyang kaki. Bukan aku nak jadi hamba tebusan orang. Sesapa nak memperhambakan aku akan aku jahanamkan kesemuanya. Tapi, aku hanya percaya pada kerja yang tulus ikhlas. Aku tak boleh nak makan gaji buta.

Orang lain, orang lain punya hal. Rezeki aku, walaupun ditentukan Tuhan, tapi mestilah sesuatu yang setimpal dengan usaha aku dan kepandaian aku. Dan aku tau nilai kerja aku. Kalau tak mampu nak bayar, pergilah mampus.

Aku memang degil.

Nak bukak kompeni lah. Nama kompeni: De Gil.