Sunday, June 7, 2009

Kultus Teratai Putih: Zam Nasi Kandar Dan Nationalisme

Ada sorang member aku dulu, masa umur aku 14 tahun, cukup bangga dengan budaya Pulau Pinangnya.

Sebagai seorang yang berpandukan ego pada masa itu (dan sebenarnya, masa sekarang juga), aku terus merasakan itu sebagai serangan kepada budaya Pahang aku.

Dia cukup berbangga dengan loghat Pulau Pinangnya. Dengan tempat asalnya - Balik Pulau. Hari-hari aku dengar pasal beruk kat kampung dia.

Dia juga asyik bercerita pasal Nasi Kandar, atau dalam kata-katanya sendiri, 'Nasik Kandaq.'

Punyalah taksub, sampai dia ada terangkan kesan kayu kandar pada rasa nasi kandar. Sori. Nasik Kandaq.

Aku rasa macam nak bom aje Pulau Pinang lepas lima tahun dengar pasal beruk kat kampung dia. Siap ada gambar, beb.

AKu rasa macam nak pergi Pulau Pinang, pastu cekik setiap orang kat sana. Dengan beruk-beruknya sekali.

Aku terlalu muda dan belum terdedah dengan budaya KL untuk menghargai semangat bangga pada tempat asal sendiri.

Lebih-lebih lagi, sama ada kat Kuantan atau kat Seremban, aku dikelilingi orang Kelantan. Sori. Saing Kla'te Verata Necto.

Aku datang KL, masa umur 18SXXX, aku asyik dengar orang Malaysia - tak kira bangsa - asyik perasan omputih.

Cakap omputih berterabur, pastu perasan bulu burit blonde. Burit mak ko la.

"Where was the best hot chocolate you've ever had? Paddington Station?"

Jubur taik aku, hot chocolate. Aku bukak seluar, letak mug kat lubang jubur, pastu keluar la hot chocolatenya.

"Which one do you prefer? Old London or new London?"

Pantat mak kau!

Pretentious habis. Asal, Felda Bukit Goh. Tongkang Pecah. Kampung Kelentit Ali. Batang Berjuntai. Batu Gajah.

Old London jubur taik aku, old London.

Bukak seluar lagi sekali, tunjuk konek, "Ni haaa Old London ko. Ni haaa!"

Aku orang Bukit Kuin. Orang Kuantan. Kawasan parlimen Paya Besar. Aku lahir dekat paya. Pasal aku Gambit. Cajun habis!

Je nais comprend pas. Repetez, sil vous plait.

Tetiap malam dulu, aku tengok pompuan Malaysia menghenjut mat salleh kat club. AKu tak salahkan mat salleh tu. Kalau aku pun, aku biar je dia henjut.

Kalau ada la yang pergi luar negara lama sikit, tiga bulan ke, setahun ke, dua minggu ke, mulalah nak berlagak. Agaknya, kalau menghirup udara di sana, mungkin boleh melompat dengan lebih tinggi, kata murid Cikgu Ansai. Takde tinggi mananya.

Pastu Tash Aw - seorang penulis yang lahir di Malaysia, menetap di UK, dapat banyak benda dengan menulis sejarah palsu fiksyen Harmony Silk Factory.

Mamat-mamat dan minah perasan omputih yang pandai sikit mula insaf bahawa kalau nak jual muka monyet diorang kat omputih, kena ada kendiri dan sikap nasionalisme yang kuat.

Maka diorang mula 'menjual' diri mereka sebagai orang Malaysia. Dulu taknak. Sekarang nak pulak. Pantat mak kau.

Jadi, sambil mengunyah hors' d'oeuvre dan salah sebut fajitas sebagai FAS JIS TAS kat cokctail party, diorang mengomel kat mat salleh pasal bagaimana orang Malaysia yang lain ni selayak siamang gagap je.

Shopping kat Ikea ingat dia beli perabot mahal. IKEA tu perabot murah pasang sendiri pakai kayu getah la ngok!

Beli baju kat MNG, macam dah beli Gucci. Topmen, Topshop, MNG tu semua DAILY WEAR la! Marks and Spencer tu cam MyDin je la, kat sana!

Coach tu beg nampak cam mahal untuk yang tak mampu nak beli branded betul punya.

McDonalds BUKAN fine dining!

Sambil, pada zaman tu, aku pergi makan nasi kandar kegemaran aku kat Zam Nasi Kandar (sekarang dah pupus). Gila ko. Bungkus besar bantal.