Friday, June 5, 2009

Imbas Kembali Kisah Dahulu: Kehebatanku Dalam Dunia 3D

Circa 1999. Keee, 2002.

Umur aku 19 tahun. Keeee, 22. AKu berangan nak buat 3D. Pasal tengok A Malaysian Friday oleh Tan Jin Ho.

Aku ingat nak buat animation sama macam anime kesukaan aku. Zaman aku muda-muda dulu, 3D ni macam gila babi best nak mampus la.

Final Fantasy: The Spirits Within tak keluar lagi untuk memusnahkan bubble imaginasi aku yang manusia akan beralih arah ke 3D.

Jadi, aku pinjam buku Lightwave 3D, pastu aku fotostat.

Pastu aku ambik software cetak rompak Lightwave 3D, aku install kat komputer Pentium III 833 MHz aku. RAM? 256MB. Hard disk? 40 GB.

Itulah modelling aku, itulah render farm aku.

Hasilnya:

Air:



Aku bercita-cita nak buat babak hero lari dalam hujan, atas padang rumput, sambil bawak pedang besar nak mampus - pedang besar bas (pasal konek kecik) lepas tu melompat setinggi gunung dan memotong robot besar.

Tanah:



Pastu, malam-malam, dia buat unggun api. Ni pakai paricle tau! Gila ada la beberapa ratus kot aku buat.

Api:



Alih-alih, dia dah masuk penjara dah.

Hampeh:

Photobucket

Gila muda siut aku zaman tu.

AKu jugak pernah buat bunga ros 3D, pokok dan daun 3D, wine glass dan tirai 3D.

Zaman tu, kalau nak render benda tiga saat, pakai komputer kapok aku yang lama, kena tunggu tiga jam.

Akulah Dewa 3D yang agung!