Tuesday, June 23, 2009

Aku, Zaiton Sameon

Manalah korang tau susah penat aku?

Pagi tadi, aku bangun dan dah terpacul, cuba menghidupkan cerita yang bagi aku dah mati. Kena repair, tampal, balut, pastu papah dia berjalan. Kalau production lain, dia mungkin henjut je.

"Audience malaysia ni bodoh." Kata mereka.

"Buat benda bodoh pun, diorang tengok." kata mereka.

"Aku tak bodoh pun?" Aku cakap, sambil melancap.

"Tengok ni, ko nak pandai? Aku quote Aristotle: Pompuan duk ghumah je lah! Oops. Tak pandai sangat. Okeh. Socrates: Orang pandai patut bunuh diri. ALamak! Bodohnya! Okay, pemfalsampah kegemaran aku - Plato: Kuda wujud sebagai kuda idea dalam kepala hotak kita. Ehh?"

Oklah oklah.

Memandangkan ramai orang fikir orang Malaysia ni bodoh, aku cari orang yang kerjanya bukan atas dasar perbincangan sama ada audience Malaysia ni bodoh atau tidak. Tetapi karya itu sendiri - pandai atau tidak?

Orang bodoh? Pergi mampus! Orang pandai? Pun pergi mampus! Kepandaian manusia tidak relevan dalam karya yang jujur. Sekurang-kurangnya jujur kepada diri sendiri. Kalau kau bodoh, buatlah karya bodoh. Kalau kau pandai, buatlah karya pandai.

Lepas bergelumang dengan krisis existensial yang memang sial dalam karya, aku bergegas ke rumah yang menyediakan makan percuma. Makan mi rebus Johor.

Dua pinggan aku sapu, lepas tu aku ke unit apartmen yang aku ingin sewa, kat Bangsar. Takde perabot, sebab aku dah ada perabot sikit.

Kena pasang pemanas air dengan booster, dan juga satu unit pendingin hawa.

Lepas tu aku tolong jual rumah.

Lepas tu aku makan, pastu balik.

Pastu aku tulis email. Punyalah penat, lepas aku hantar baru aku sedar yang aku tersalah bubuh tajuk. Hantar la balik email pembetulan. Kalau aku dah penat dan berserabut kepala hotak, mulalah buat silap sana sini.

Kawasan aku kerja pun dah carca-marba. Aku cuma akan kemas masa aku nak pindah nanti. Antara mengatur susur galur perniagaan aku supaya boleh dikawal secara jauh dalam masa seminggu dua nanti, sambil mencari rumah baru dan juga kesibukan aku menyiapkan kerja aku yang bertimbun, dan mengejar bayaran, aku sememangnya kekurangan masa.

Rehat pun aku sukat dalam masa jam-jam saja.

Dan sekarang, sebelum aku membuat apa-apa kesalahan lagi, aku harus tidur untuk dua jam sebelum bangun pukul 12 tengah malam untuk meneruskan perjuangan aku menulis skrip.

Minggu depan, aku akan jadi ahli SWAM. Kot.