Sunday, April 5, 2009

Aku Nak Bersara

Duduk bogel di depan komputer, aku menulis macam dewa. Takpun macam hamba.

Pakcik Najib! Bak le barang USD400 juta ke, GBP1 Trillion ke. Bosanlah jadi orang tak kaya ni.

Selagi tak kaya, kita akan diperkotak-katikkan.

Aku nak jadi kaya, bukan pasal nak kacau orang, atau nak berlagak dengan bawak kereta Toyota Camry ke hulu ke hilir. Atau nak tidur pakai spek. Aku cuma nak duduk seorangan tanpa sesiapa kacau aku.

Aku nak bersara. Aku nak menarik diri dari dunia kepahlawanan.

Aku cuma nak duduk seorang, pastu tulis skrip. Satu skrip, setahun ke. Lapan bulan ke.

Pastu jadi superhero.

Orang miskin, kadang-kadang bukan bodoh. Takdak management je. Pastu budaya 'akulah mangsa'. Siapa lagi sakit, dialah raja.

Pukimaklah itu semua. Aku dah malas dengan drama.

Kalau aku capai target aku, aku boleh bersara dan pergi balik Kuantan, tolong sesetengah orang kampung.

Aku rasa, daripada 100 orang, 99 akan jahanam dan memang tak boleh ditolong. Tapi kalau ada satu dari 100 pun dah cukup dah.

Orang KL ni kaya. Rumah RM25 juta. Sekali makan, beberapa ratus. Mewah sungguh. Orang kampung aku, nak makan, mintak nasi sejuk jiran sebelah je.

Takpun, tangkap katak, jual.

Ko bagi diorang ni duit, pinjam ke apa ke, dia jahanamkan jugak. Lari, taknak bayar. Habiskan kat dadah, beli kereta, beranak macam orang gila.

Kerajaan datang, cuba nak tolong. Habis jahanam. Takde sapa nak manage.

Ko bagi aku lima juta ke, aku akan pergi dan manage. Aku yakin, aku boleh raise lebih lima juta dalam masa tiga tahun. Untuk projek-projek superhero. Yang akan berjaya, pasal aku sendiri yang jayakannya. Bukan pass kat orang lain.

Jadi, bagilah aku lima juta. Untuk diri aku sendiri. Supaya aku bebas dari kekangan kewangan dan boleh aku bersara dan menjadi superhero.