Monday, April 13, 2009

Kisah Penjelajahan Boron: Manusia Paling Membosankan di Alam Semesta

Aku ada meeting pukul 12.30 tadi.

Aku nak makan petai.

Jadi, aku buat meeting sambil makan petai. Di Sri Petaling, dekat dengan rumah aku.

Nasi putih, gulai kawah, sayur air petola, kelempung (peparu) goreng, daging goreng garam kunyit, siput sedut.

Aku pun makan dan separuh nasi habis, datang la mamat yang aku nak jumpa.

Dia nak translate benda jadi macam-macam bahasa. Aku memang boleh cari student dan foreigner untuk buat kerja ni. Asalkan ada duit, semua jalan.

Tengah sedap bercakap-cakap, aku perasan ada orang tak reti bahasa. Maaf, ada beruk tak reti base tengah duk mendengar apa yang kitorang cakapkan.

Aku pun, mula lah.

Aku: Ko tau, bini orang Jerman, suka isap konek?

Member: Iya?

Aku: Ya! Dia ambik sosej babi, letak cheese, mustard, pastu kapitkan roti dengan konek, pastu kulum.

Member: Tak panas ke, letak mustard?

Aku: Macam Durex punya pelincir je.

Aku: Pastu, orang Perancis, suka jolok kat jubur.

Member: Ko kena jolok jubur?

Aku: Tak. Dia suka kena jolok jubur.

Aku: Aku nak pergi mabuk la malam ni.

Member: Fuyoo! Kufurnya!

Aku: Aku nak jumpa kultus aku - kultus penyembah api.

Member: Wah! Jadi, ko ni orang Majusi la ye?

Aku: Ada lah sikit-sikit.

Lepas beberapa lama, beruk-beruk celaka kat sebelah dah tak senang duduk dah. Padan muka! Penyibuk! Celaka! Anjing anak haram, duk mendengar perbualan orang lain! Pui! Pukimak mak bapak ko la!

Pastu aku dapat panggilan telefon dari India. Aku ada meeting besar hujung bulan ni.

Aku sebenarnya dah tahu, dan tengah bersedia untuk pulun kerja macam orang gila start hari Khomis ni. Sekarang aku tengah berehat kejap dan buat projek-projek peribadi. Kepala aku tengah pulih dari hang buat kerja sebulan takde rehat.

Tu pun, patutnya, aku pergi balik Kuantan bulan ni, tapi aku kensel pasal nak buat kerja.

Aku tengah menunggu beberapa perkara untuk terjadi. KALAU jadi. Pasal ada beberapa benda yang aku nak buat, dan securekan kedudukan kewangan aku sikit. Aku dah nak masuk 30. Masa untuk aku ambik risiko macam orang gila dah singkat. Dah nak mampus dah pun.

Selama ni, aku ambik risiko yang orang lain takkan sanggup ambik. Beberapa kali, aku blah dari tempat kerja yang aku boleh duduk dengan selesa, demi mencari pengalaman baru.

Aku orang yang tak sabar, terburu-buru untuk dapatkan pengalaman baru. Untuk memperkosakan diri. Eh. Untuk memperkasakan diri.

Dan aku tak pernah menyesal. Pasal pendedahan yang aku dapat, membuatkan aku yakin dengan apa saja yang akan datang.

Apa saja yang hari esok akan bawak, aku akan hadir dengan best. Pasal aku best. Kacak. Hensem. Sasa. Konek kuat. Jubur harum.

Akulah manusia paling best sekali.