Saturday, April 14, 2012

The Malay Malaise

Aku pergi lepak dengan bebudak sekolah aku semalam. Boleh jugaklah masuk, dan aku takdelah berbulu telinga. Kira okaylah.

Topik perbincangan pun banyak, bukan sepesen je. Aku rasa antara sebabnya, kitorang semua dah tua kot.

Cakap dengan Melayu ni, kadang-kadang aku rasa nak muntah. Ada masanya, kalau aku bercakap dengan sesetengah Melayu, aku rasa macam aku bercakap dengan beruk.

Ini judgment akulah. Aku tak salahkan sesiapa. Sapa suruh aku bercakap dengan beruk, ye dak?

Antara benda yang beruk-beruk pernah cakap dengan aku:

1. "Dia sebenarnya anak orang kaya, Amir."

Pertama sekali, persepsi kekayaan orang Melayu amat menghiburkan aku. Bagi diorang, net worth a few hundred thousand, kaya.

Kalau seluruh harta benda ko nilai dia a few hundred thousand, ko tak kaya. Ko senang. Kaya adalah duit ko bahagi semua tanggungan ko. Kalau hasilnya masih lebih sejuta, ko kaya.

Aku? Aku miskin. Hahahaha.

Kedua, kalau orang tu kaya, baguslah. Ko nak segan buat apa? Apa, ko ingat kalau kau bersopan dan pergi hisap jubur taik orang kaya, dia bagi ko dua ringgit? Sebab ni aku cakap mentaliti sesetengah Melayu, mentaliti binatang.

Ketiga, kekayaan seseorang bukanlah sesuatu yang meletakkannya lebih tinggi atau rendah daripada orang lain. Malah, konsep tinggi rendah ini adalah berlandaskan ego.

Orang kaya ke, orang miskin ke, kalau puki berdarah, puki berdarah gak. Toksah nak berlagak la.

Keempat, kalau setakat anak orang kaya, so? Bapak atau mak dia yang berusaha gigih untuk jadi kaya. Dia belum tentu.

Ya, aku memang seksa sikit anak orang kaya, bukan pasal ego aku, tapi aku nak imbangkan keadaan. Anak orang kaya biasa tak pernah hidup susah, kena kerah. Jadi, aku cuba imbangkan keadaan.

2. "Dia hati busuk, tapi dia lawa."

Kalau bukan harta, Melayu memandang paras rupa untuk memanjangkan agenda egotistikal.

Sesetengah Melayu jenis binatang, memikirkan kalau seseorang tu lawa/cantik, maka dia mempunyai lesen untuk buat apa saja, pasal Melayu jenis binatang amat shallow.

3. "Aku nak kena rogol, lepas tu kena pukul, sebagai hamba abdi, supaya aku boleh masuk syurga."

Ini khusus untuk Melayu betina. Sesetengahnya bercita-cita untuk menjadi hamba abdi. Obedient Wives Club bukanlah satu benda yang unik, malah mewakili mentaliti binatang sesetengah Melayu betina.

Jenis Melayu betina ini semuanya pemalas, dan meletakkan semua tanggungjawab atas bahu Melayu jantan. Sebagai galang gantinya, mereka rela diperlakukan seperti anjing dan beruk, juga hamba abdi zaman Rom.

Kesimpulan:

Pergi mampus apa orang nak cakap/fikir. Aku pedulitaik?