Saturday, January 9, 2010

Semusim di Syurga: Avatar, Gereja dan Bapak Aku

Aku baru lepas tengok Avatar buat kali ke-empat. Plannya, nak tengok Avatar dua kali hari ni. Tapi aku penat sangat pagi tadi, jadi semalam lagi aku dah kensel.

Sebelum tengok, aku call bapak aku.

Aku cerita kat dia pasal gereja kena bakar. Dia punya komen?

"Alaaaaaah, yang membakar tu, sembahyang ke?"

Ada dua benda kat sini.

1. Betul ke orang islam (rempit ke idak tu tak tau la aku) yang pergi bakar? Likely suspect, ye. Confirm ke?

2. Kalau betul la budak Islam, sembahyang ke? Kata nak menegakkan Islam, tapi tiang Islam pun takde. Ko pakai pam angin ke apa?

Islam tak suruh buat kurang ajar kat rumah orang. Orang lain nak buat kurang ajar, itu hal dia. Kejap lagi kena la.

Aku yang kufur ni pun tau. Ko yang pejuang Islam tu, tau ke?

Pastu, masa tengok Avatar, aku terbayangkan rempit. Diorang tu memang macam rempit pun. Mamat hero best lepas ada motor. Pastu, lepas diorang marah kat dia, dia bawak motor besar (naga batik, Taruk), terus awek dia suka. Tadi marah. Suka la pulak, ye? Perempuan memang suka motor besar.

Masalahnya, ramai orang Melayu miskin. Duit takde. Kerja tak seberapa. Lepas tu kena tikam dengan orang pejabat. Mana tak mengamuk? Lepas tu, dah la loser, takde hapa benda dah. Bila ada orang nak ambik satu-satunya benda yang dia ada - Allah - marah la dia.

Kalau aku pun dalam keadaan miskin papa kedana macam jiran aku kat kampung, kalaulah ada peluang untuk aku bunuh orang, pastu jadi best, memang aku buat punya.

Dah takde benda to live for. Aku bunuh orang je. Pedulittaik aku?

Hanya perlukan seorang dengan motor besar je, datang motivate. Inilah bahayanya politician. Dia datang pakai motor besar, habis semua berkorban. Mati le ramai orang.

Dah, aku nak sambung tulis dalam bahasa Inggeris, supaya orang Malaysia yang tak reti Bahasa Malaysia boleh paham.