Saturday, October 25, 2014

Mesej Untuk Beruk Atau Biawak

Aku tengah sibuk menyusun kembali hidup aku lepas kena sakit jantung dan takleh buat mende sangat selama dua bulan.

Sambil aku menulis tiga novel serentak dan satu skrip filem, aku nak rehat kejap dan cakap pasal tabiat pemakanan sihat yang mak bapak kat Malaysia - terutamanya mak bapak Melayu - memang gagal segagal-gagalnya.

Tabiat makan mula kat rumah. Mula dengan mak bapak ko, dan kalau ko dah membiak dan ada anak, tanggungjawab tu jatuh pada ko. Malangnya, kebanyakan orang yang kahwin dan membiak sebenarnya tak cukup matang untuk bertanggungjawab atau memikul tanggungjawab menjaga dan membesarkan budak.

Aku kata macam ni sebab pengetahuan pasal pemakanan yang paling basic, diajar di sekolah rendah, PUN DIORANG TAK INGAT. Aku amat terperanjat dengan tahap pengetahuan kebanyakan mak bapak yang sama tahap dengan beruk. Kalau bagi anak ko kat beruk, aku rasa budak tu lagi sihat.

Takkanlah Rosmah nak bagitau semua orang, "Makan fast food tu tak bagus, tak sihat. Banyak garam, lemak tepu, lemak pondan (trans fat) dan gula. Tak caya, tengok saya ni."

Aku perhatikan banyak mak bapak bila bagi anak-anak dia makan, dia bagi ikut apa budak tu suka makan. Kalau budak tu suka McDonald's, dia sumbat McD. Kalau budak tu suka makan mentega, dia sumbat mentega.

Pasal apa diorang ni tak tegah atau halang anak-anak diorang makan macam babi?

Sebabnya, mak bapak jenis camni takde emotional maturity - kematangan emosi. Diorang nak anak-anak diorang suka diorang, sebab diorang sebenarnya tak tahu dan tak pernah rasa kasih sayang. Kebanyakan keluarga yang aku perhatikan secara teliti, hanya bersama sebab alasan-alasan yang amat cetek dan superficial. Diorang bukan sayang pun anak diorang tu.

Keluarga yang tidak bersama sebab emosi atau perasaan, tetapi sebab ingin menjaga imej sendiri. Inilah sebab kita nampak mak dan bapak yang jauh lebih pentingkan bagaimana orang lain melihat diorang sebagai mak bapak atau sama ada anak-anak diorang sukakan diorang atau tak. Basically, selfish, stupid, immature motherfuckers.

Bagi aku, keluarga yang asyik sumbat bebudak dalam kelompok diorang dengan makanan tanpa memikirkan damage jangka panjang adalah keluarga yang pentingkan diri sendiri dan sepatutnya dimusnahkan, atau ditempatkan di zoo.

Jadi, aku cuma nak bagi satu peringatan, kepada semua pembiak - kalau ko dah bawak satu manusia ke dalam dunia ni yang satu hari nanti akan berdepan dengan kesakitan, kematian dan kesedihan, ko bertanggungjawab untuk paling kurang bagi diorang cukup bekalan ilmu dan basis untuk menghadapi semua ini.

Kalau tak, ko beruk. In fact, beruk train anak dia cukup untuk survive dalam hutan. Ko tak. Jadi ko lebih teruk daripada beruk. Ko reptilia. Biawak.