Wednesday, October 28, 2009

Teratai Merah Terlantar di Luar Pagar

Hari ini, apabila di opis, tiba-tiba aku terasa jurus Teratai Merah Terlantar Di Luar Pagar membuak-buak dalam dada.

Alamak! Jurus Teratai Merah Terlantar Di Luar Pagar adalah jurus paling ganas dalam Hikmat Pedang Salji, dan dicipta oleh Yan Wang - Parang Gila.

Aku pun bertukar ke Bugis Bentuk Perang. Bahaya nih. Nanti tak pasal-pasal Lembing Awang Pulang ke Dayang (dibaca: semua orang mati).

Jadi aku pun balik.

Adalah dalam sejam, aku buat jurus Kesejukan Sepandang Layang sebelum masuk ke jurus Sejuk Mata Pedang, Dingin Hati.

Mujur bukan jurus Hikmat Pedang Tanpa nama - Kesedihan Tidak Terperi atau Kegeraman Terbuku di Hati.

Aku fikir balik, kenapa aku marah? Dah lama dah aku tak marah ni. Adakah pasal aku tak tido malam tadi? Atau pasal aku lapar?

Aku pun menggunakan Hikmat Ideo-Motor dan masuk ke dalam sebuah bilik yang dindingnya diperbuat daripada karbon tungsten titanium.

Dalam bilik ini, ada dua lembaga - Sang Elektron dan Sang Kancil.

Sang Elektron: Apa ko nak?

Aku: Jawapan.

Sang Kancil: Cis! Bukan semudah itu untuk menjadi nombor satu dalam dunia kepahlawanan!

Aku: Tapi...aku taknak jadi nombor satu dalam dunia kepahlawanan. Malah, aku dah mengundurkan diri daripada dunia kepahlawanan.

Penjejak Neraka: Cayalah!

Sang Elektron: Amende orang tua ni? Pedophile! Suka Zonan!

Sang Kancil: Amir! Ko ingat ko sapa? Tanpa Nama?

Aku: Tapi...nama aku Amir. Macamana aku boleh jadi Tanpa Nama?

SE: Bodoh! Aku boleh kalahkan kau dalam lima jurus!

Aku: Baik! Kau boleh serang aku dengan lima jurus. Kalau aku BERPELUH, aku akan tinggalkan kau.

SE: Kuasa Putaran Medan Magnetik - Kuasa Penguraian Atom - 750,000HP! Jurus Monyet Mencuri Buah Pic!

Aku: Jalan Syurga Tidak Terbatas: Pecah!

Sang Kancil: Cahaya Mengejutkan Serangga Dari Tidur Tapa!

Aku: Guna-Guna Bisa Telu!

SE: Bertungkus-Lumus Sepanjang Hari!

Aku: Tongkat Pemukul Anjing!

Lepas bertukar-tukar jurus beberapa ribu kali, aku, Sang Elektron dan Sang Kancil pun dah penat. Tapi aku tak berpeluh.

SK: Apahal lu mat?

Aku: AKu cuma nak tahu, kenapa Teratai Merah terlantar di Luar Pagar?

SK: Ambik galah, tolong jolokkan?

SE: Dia cakap pasal hikmat la. Bukan pantun.

Aku: So? Apa kebendanya?

SK: Tu.

Sang Kancil menjuihkan bibirnya ke arah sebuah taman yang aku tak perasan pun tadi.

Taman itu berpagar, dan di luar pagar itu ada teratai merah yang terlantar.

Aku pun pergi lalu melempar teratai merah itu kembali ke dalam pagar.

Aku: Sejuk Mata Pedang, Dingin Hati.

Menggunakan jurus terakhir Hikmat Pedang Salji, aku pun kembali ke dunia asal dan berjaya menahan diri daripada menyapu hand sanitiser ke konek aku sekali lagi malam ini.

Demikianlah kisah Teratai Merah terlantar di Luar Pagar.

Sekian.

TAMMAT