Friday, July 31, 2009

Sejenak Bersama Sasterawan Negara: Sajak Petang Jemaat

Mencari Anjing Kehausan

oleh Amir Hafizi

Jujurnya, aku tak peduli
Sampai masanya, aku akan mati
Biar Rasul, nabi, mahupun wali
Biar Yasmin, mahupun Zulkifli

Kalau mereka bertanya
Siapakah gerangan aku
Nampak bagai penzina
Yang tidak pilih bulu

Kau cuma beritahu

Aku hanyalah setan kerdil
Setan Kuning yang terpencil

Syaitan yang laknat
Tak suka pakai kain pelekat
Tak biasa berpura-pura malaikat
Yang tahu berapa harkat
Mau dibaca Zabur dan Taurat

Dalam rumah, aku biasa berbogel
Kalau diintai dari tingkap tidak berlangsir
Nampak macam bergedil
Ataupun mungkin seguni pasir

Aku bukan di kalangan
mereka yang suka berangan:
"biarlah aku miskin berpanjangan
"kelak bidadari tak cukup tangan"

Kononnya, kalau miskin di dunia
maka akan kaya pula sampai di syurga
adakah kau sememangnya rasa
takkan dijilat api neraka?

Kalau arak pun kau telan
Bontot jantan pun kau idamkan
Duit rasuah engkau makan
Ko ingat Tuhan nak bagi can?

Usah kau menjual moral kau di sini
Kepada aku, orang yang tak reti
Hidup dalam satu komuniti
yang penuh dengan hipokrisi

Tapi ada satu kemungkinan
Yang menjadi satu pegangan
Satu lubang untuk diberi kelepasan
Kepada mereka yang bergelar insan

Kau cari anjing yang tertiarap kehausan
Kau bagi dia minum, mungkin juga sedikit manisan
Secara tiba-tiba kau diampuni Tuhan
Walau terjebak dalam pelacuran

Pelacuran, oh pelacuran
Masih boleh mengelak daripada pelakuran
Begitu jua semua perbuatan
Yang ditiru dari para Syaitan

Betulkah begitu senang?
Untuk menangkap gambar si kunang-kunang?
Pukimak mak kau, aku dah bosan
Untuk menghabiskan sajak yang tak ada haluan

Bagilah aku gelaran Sasterawan Negara
Pasal aku nak jumpa dengan orang PTPTN, dalam neraka