Monday, July 13, 2009

KENdiri KENtal - KEN-KEN

Dalam dunia ni, aku sorang aja yang sibuk. Aku sorang aje yang ada keje. Hebat gila siut aku.

Dunia ni dicipta untuk tontonan aku, untuk interaksi dengan aku. Semua orang lain adalah pelakon, dan hanya aku yang betul. Hanya aku yang ikhlas. Walaupun Setan Kuning. Hahahaha.

Bila aku berjalan, dalam dua kilometer kat depan, ada orang bina set. Kat belakang, dua kilometer, ada orang pecat set. Kalau diorang lambat atau ada accident, dia kasi jalan jam.

Aku beraksi untuk tontonan dunia. Akulah Harlequin yang periang. Akulah Pulcinello yang murung. Akulah Mr Punch, yang original, tanpa Judy.

Aku Silvio yang berlagak Al Pacino untuk Tony-tony Soprano dan Tony-Tony Chopper yang sedang duduk di pub sambil bertaruh dengan siapa aku nak toron lepas ni.

Akulah Alfred yang memakai mekap Joker.

Dan aku baru siapkan kerja 'cahaya bulan' aku di Kelab Tekan Kebangsaan. Bak kata pepatah Melayu, "Sambil bekerja, minum air...Genius Juice. Untuk jadi genius."

Kerja aku siap. Tapi esok ada lagi. Bermulanya lembaran baru seperti sudah menyapu taik di jubur dengan kertas tisu, dan mendapatkan helaian yang lagi satu.

Aku rasa seperti penari can-can di Rumah Kitar Angin Merah. Lesu dan palsu. Mekap tebal, dan tak cukur bulu.

Roxxxxxxxxanne!