Sunday, March 1, 2009

Kisah Penjelajahan Boron - Manusia Paling Membosankan di Alam Semesta

Aku akan pergi ke tempat sejuk hari ni. Nak bertolak kejap lagi. Ada kerja. Hehehe.

Sememangnya kehidupan aku sejak habis kontrak lebih senang, tenang dan aman dari dulu.

Aku tak lagi batuk berdarah, cirit-birit ataupun mengalami migraine teruk sampai nak mampus.

Bukanlah bermakna aku duduk goyang kaki.

Aku lebih sibuk dari dulu.

Nak kata aku sekarang tak menguruskan kerja dan hidup orang tak jugak, pasal ada kerja yang aku buat sekarang sama macam dulu.

Kerja sendiri jugak lah best. Dulu, lepas aku blah dari The Malay Mail, setahun aku kerja sendiri.

Aku tau macam mana nak hidup, kalau kerja sorang-sorang ni.

Cuma sekarang lagi bagus, pasal dalam dua tahun lepas aku berambus dari jadi wartawan, ada beberapa skill lain yang aku belajar.

Lepas ni, nak menapakkan nama aku sebagai bukan sahaja penulis, tetapi benda lain jugak. Kalau jadi la.

Aku bukanlah terlalu muda untuk mengharapkan benda yang tak pasti. Dan aku bukan ahli politik. Hehehe.

Bila kerja sorang ni, satu benda yang menyenangkan hidup aku ialah:

Takde benda yang aku nak dari orang lain. Tuntut ada la. Pasal dah hak aku. Hendak? Takdak.

Dan kerja aku tak bergantung pada kerja orang lain siap dulu. Tak sangat la.

Sistem aku, sistem Conan the Librarian. Sistem Detektif Conan.

"By this, I rule," kata aku, sambil pegang keyboard.

Masa aku takde kerja ni, sama macam masa aku takde kerja dulu, macam-macam orang cakap.

Loser la, apa la. Merajuk la. Siap ada tuduh aku anjing BN la.

Hahahaha. Best, best.

Kita tengok la siapa anjing nanti.

Tak payah tunggu. Ada yang anjing, tapi tak ngaku. Siapa makan cili, dia terasa pedasnya.

Aku? Aku senang je. Untung sabut, timbul. Untung batu, tergantung kat kote.

Aku gelak je. Bak kata Yasmin Ahmad, "Rezeki saya di tangan Tuhan. Bukan di tangan pukimak macam mak bapak ko palat hanjing lanciau!"

Hahaha. Dia takde la cakap camtu. Tapi lebih kurang la.

Aku tak pernah tabur pasir kat periuk nasi orang. Tabur nasi ada la.

Sebab aku percaya ada cukup duit dan cukup makanan, cukup ruang untuk semua orang.

Orang yang percaya dia kena ambik semua yang ada ialah orang tamak.

Orang tamak takkan puas. Kalau dapat 500 billion dolar US pun tak cukup.

Kalau tamakkan perhatian, tamakkan drama, tamakkan kesakitan, kalau kena sula pun tak cukup lagi.

Walaupun aku bukan orang yang alim - malah mungkin akan masuk neraka, kalau ikut cakap orang PIS-M - aku tau nak bersyukur dengan apa yang aku ada.

Aku sihat. Malah, lebih sihat dari dulu. Otak aku genius. Keluarga aku semuanya ok.

Takdepun yang menagih dadah ke apa ke. Setau aku la.

Anak-anak sedara aku nampak macam pandai. Bukanlah bodoh atau terencat ke apa. Diorang boleh cari jalan diorang sendiri, aku rasa.

Prioriti aku cuma satu - kerja aku. Itu yang paling penting.

Orang lain nak cakap atau buat apa, pedulittaik aku?

Selagi aku tak mengemis di kaki anjing, selagi tu aku pedulittaik?

Sekarang aku nak fokus satu-satu. Minggu depan ni aku kena siapkan beberapa benda, pasal ada beberapa benda baru yang perlukan perhatian aku.

Pertama sekali, kena pergi tempat sejuk ni dulu. Settlekan hal ni dulu.

Pastu, balik tidur. Dan sambung buat kerja.

Cheers, bitch!