Sunday, March 1, 2009

Diari Kehidupan Boron - Manusia Paling Membosankan di Muka Bumi

Aku baru balik dari Genting. Tempat sejuk. Hujan pulak tu. Aku pakai selipar je. Pergi meeting.

Hahaha.

Aku buat filem. Buat show TV. Habis glamer nak mampus la.

Walaupun kerjanya menulis jugak, tapi amat berbeza. Dulu, aku tulis kat suratkhabar, aku sorang je. Kerja buat filem ni, atau buat show kat TV, kerja berkumpulan.

Setiap orang dalam team punya sumbangan amat berharga. Kalau best, semualah best. Kalau hancur, semua hancur.

Mamat yang pegang boom mic pun, kalau kerja macam pukimak, maka pukimaklah hasilnya.

Mula-mula dulu, aku tak biasa dengan benda ni. AKu tak suka langsung. Pasal aku Lone Wolf and Cub. Bukannya team player. Habis Nicolas Anelka la. Hahahaha.

Kalau aku main band, akulah mamat gitaris yang mesti nak impromptu solo kat tengah-tengah bridge. Pastu gaduh dengan Fred Durst. Pastu blah. Pastu Fred Durst loser.

Hahaha.

Tapi, seperti Nicolas Anelka, aku makin paham yang dalam dunia ni, aku tak hidup seorang.

Team yang kerja dengan aku sekarang pun, team yang bagus. Director dia sikit punya serius. Intense habis. Ni kalau buat suspense thriller ni mau tak terkencing shot-shot dalam filem tu.

Ada je benda dia tak suka. Aku kerja dengan orang macam ni, aku takde hal. Lepas main Super Robot Wars selama 10 tahun, aku tahu macam mana nak buat macam robot.

Maksud aku, fokus aku ialah membuat kerja yang terbaik. Director dan producer jadi macam editor aku la. Kalau ada benda yang tak best dalam skrip, diorang akan bagitau. Kalau aku diberi masa dan ruang yang cukup, aku boleh betulkan. Aku tak kisah.

Aku kan profesional. Kacak. Sasa. Seksi. Konek kuat. Jubur harum.

Team yang lain sikit punya excited. Tadi aku tengok gambar reconaissance. Nampak cam best aje.

Banyak feedback pasal script. Aku boleh buat perubahan dalam masa tiga hari. Aku suka je dapat feedback. Kalau betul pandangannya, maka lagi kuatlah skrip. Macam masa aku jadi wartawan dulu, editor akan baca. Member sekerja pun akan baca.

Berpandukan nasihat dan pendapat diorang, artikel aku jadi lagi best. Samalah macam tulis skrip filem. Lagi banyak info aku dapat, lagi aku suka. Opinion ke, facts ke. Apa yang boleh aku pakai, aku pakai.

Mungkin aku ada ego sebesar gunung, tapi aku bukan orang bodoh.

Dan team kali ni bukan jenis yang akan cakap, mak bapak aku besarkan aku macam sial. Hahaha. Mungkin ya, mak bapak aku besarkan aku macam sial. Pedulittaik aku?

Aku tetap kacak. Jangan jeles, ah? Tapi, memang ramai yang jeles. Nak buat macam mana? Konek aku kuat.

Malam ni, nak tidur dulu. Esok baru buat kerja.