Saturday, February 13, 2010

Kong Hee Fatt Choy Vs Gong Xi Fa Cai

Bapak aku keturunan Kantonis. Aku pun menonton banyak filem dan siri TV Hong Kong yang berbahasa Kantonis, pada zaman dahulu.

Oleh itu, telinga aku lebih senang dengan bahasa Kantonis.

Aku lebih senang dengan ucapan Kong Hee Fatt Choy daripada Gong Xi Fa Cai.

Aku lebih suka memaki dalam dialek Hakka. Tapi tak ada bahasa boleh melawan Bahasa Malaysia kalau nak maki orang.

Pantat pukimak mak bapak kau berdarah! Puki berdarah, puki bernanah! Pergi hisap biji kelentit mak kau la, anak haram sungguh!

Datuk ko, rogol mak kau pakai kambing. Sebab tu dapat ko yang bodoh piang macam pukimak ni! Puki mak kau kering macam padang pasir.

Hikmat Puki Padang Pasir! Menyerap semua air dalam badan manusia!

Mak ko suka isap konek anjing! Bapak ko rogol babi!

Yeah! Satu minggu kat kampung, tanpa membeli rokok!

Aku balik seminggu lagi. Sementara tu, bye bye!