Sunday, November 29, 2009

Almanak Masakan Bumi dan Langit: Szechuan Seared Cuisine

Aku mati kutu nak makan kat mana malam tadi, jadi aku naik cab, pergi ke restoran Cina kat Bangsar. Restoran yang ada serve babi dan katak.

Aku bukan nak cari babi atau katak. Aku cari Szechuan seared cuisine, atau nama timangannya, claypot.

Aku masuk, dan order teh Cina, kemudian, claypot chicken rice.

Adalah dalam 15 minit aku tunggu. Ini petanda baik, pasal szechuan cuisine yang sebenar, mesti masak nasi dalam claypot - jadi mesti lah lebih lama daripada biasa.

Akhirnya, makanan sampai.

Hasilnya?

Hampeh.

Aku terbalikkan meja.

Aku: Cis! Penanak Nasi! Keluar kau!

Penanak Nasi: Apa kau nak?

Aku: Szechuan seared cuisine ko ni.

PN: Szechuan seared cuisine?

Aku: Claypot lah!

PN: Cakaplah claypot. Hah! Kenapa?

Aku: Sepatutnya, banyak kerak! Mana keraknya?

PN: Apasal nak kerak?

Aku: Pasal kalau masak nasi dalam claypot, mestilah ada kerak. Ini, kau bubuh nasi je kan, dalam claypot? Baik aku order nasi campur, pukimak!

PN: mana kau tau semua ni?

Aku: Aku tengok COoking Master Boy. Lagipun, dahlah takde kerak, aku kena mintak pulak bawang putih, lada dan ikan masin!

PN: Apasal nak tambah lada, bawang putih dengan ikan masin?

Aku: Pasal Szechuan cuisine wajib rasa pedas, masin dan berbau kuat. Yang ni rasa macam nasi taruk kicap je!

PN: Banyak songel la ko!

Aku: Masak katak, reti. Masak claypot, hancur! Mari kita bertarung! Siapa yang kalah, jarus mengasingkan diri dari dunia kepahlawanan!

PN: Tapi...aku cuma tukang masak kat sini. Apa kaitan masakan dengan pertandingan seni bela diri?

Aku: Ahhhh! Monyet Mencuri Buah Pic!

PN: OWWWWRRRGGGHHH!!!

Dan Penanak Nasi pun mati.

Itulah akibatnya kalau masak claypot rice tak betul. Aku akan datang ke restoran ko, dan curi buah pic ko.