Thursday, February 26, 2009

Nimble Momonga!

Aku tengah buat kerja ni. Research dan menulis skrip.

Sambil berehat, aku bukak balik game Yugi. Tak sangka ada jugak orang yang main menatang ni.

Dulu, aku cuma tengok kartun dia. Pasal nak tengok kad seksi. Masa aku mula-mula main dulu, hampir semua monster aku ialah monster betina yang seksi. Mmmm.

Pastu, aku pernah pergi COmics Corner, beli komik pasal amoi kat kaunter tu seksi. Ingat aku dah cukup hebat la beli SATU komik, harga RM70.

Tiba-tiba, datang dua orang budak, pakai shorts, ambik duit dalam kocek, letak kat atas meja.

RM400!

Beli apa? Beli kad Yugi-Oh. Booster pack.

Pukimak betul! Kaya gila bebudak zaman sekarang ni.

Aku dulu main laga biji getah je. Cari dalam kebun getah. Tu la Jinzo aku, tu la Summoned Skull aku.

Lepas tu aku cari game dia. Pasal tak sanggup habiskan beribu nak main kad.

Lama-lama aku main kad ni, aku rasa macam nak buat sendiri punya game lah. Buat Malaysian version punya. Tak payahlah mahal sangat, supaya bebudak kat kampung pun boleh main.

Pastu buat tournament online. Sejuta orang Malaysia akan hilang kerja tahun ni. Daripada main game macam orang gila, baik aku hold tournament untuk diorang, dapat la diorang buat 500 atau 1000 sebulan, kalau menang. Online, babe.

Hanya untuk orang Malaysia. Kena daftar pakai salinan IC, untuk yang serius.

Pastu, baru print kad. Lepas dah besar kat Malaysia, buat kartun. Hantar ke Asia Tenggara, buat pulak kat Indonesia, Thailand, Singapura, Brunei, Filipina.

Kira macam the poor kids' Magic the Gathering la.

Ongkosnya? Paling kurang aku rasa kena ada RM500,000. Paling kurang.

Aku dah siap nak gabungkan beberapa ciri game yang aku main. Macam kad tu, boleh assist. Ada kena roll dice pasal nak tau serangan kena atau tak. Magic dan trap yang pengaruhi accuracy. Pakai load kad simpanan kat tepi instead of tribute. A whole bunch of magic cards and traps to deal with substitute bench ni.

Anyway, selain Jinzo, kad kegemaran aku ialah Nimble Momonga tiga bersaudara. Pasal bila kau bunuh seekor Nimble Momonga, aku akan dapat 1000 life points DAN akan disummon dua ekor lagi dalam keadaan face down defence position kat atas field.

Kalau nak summon Jinzo, camni:

Letak Sangan. Sangan mati. Ambik Witch of the Black Forest. Witch mati, ambik Jinzo. Letak Nimble Momonga. Nimble Momonga mati, tarik dua lagi. Tribute seekor, dapat Jinzo.

Jinzo mati(Raigeki)? Call of the Haunted. Mati lagi(Dark Hole)? Premature Burial. Mati lagi(Change of Heart, tribute/Mystical Space Typhoon)? Monster Reborn. Mati lagi(Man-Eater Bug)? Spear Cretin. Mati Lagi (Fissure)? Shallow Grave.

Mustahil untuk bunuh Jinzo selama-lamanya. Out of play? Miracle Dig, Monster Reborn.

Nimble Momonga ialah makhluk yang penting. Giant Germ pun. Bunuh sekor, opponent kena 500 damage, sekor lagi keluar. Bunuh lagi, opponent kena 500 damage, sekor lagi keluar. Lepas tiga ekor kat dalam graveyard, keluarkan semua lepas tu summon Dark Necromancer. Attack 2200, defence 2800. Mana-mana kad monster yang musnahkan dia akan dikawal oleh Dark Necromancer.

Dek paling aku menyampah ialah dek card attrition. Needle Worm flip effect membuang lima kad masuk longkang dari atas dek. Kalu tiga ekor, dah 15 kad.

Card Destruction, pastu kad magik yang kalau serang, kena buang kad dari atas deck. Morphing Jar #1 and #2.

Menyampah betul. Tapi dengan adanya Marie The Fallen (kalau dalam graveyard, akan beri 200 life points setiap pusingan) dan Sinister Serpent (kalau dalam graveyard, naik balik atas tangan), bolehla tahan.

Sekarang, kalau lawan komputer, tanpa Jinzo, peluang untuk menang ialah 70%. Dek yang betul-betul beri masalah ialah traditional beat-down. Pasal strategy cuma monster-monster yang at least 1900.

Slate Warrior pun best. Attack biasa 1900. Kalau lepas flip, tambah 500, jadi 2400. Sesapa yang bunuh dia akan turun attack 500 points. Wall of Illusion - defence 1850, effect ialah membalikkan kad lawan ke tangan atau deck (kalau fusion) apabila diserang.

Summoner of Illusions - lepas flip, boleh ambik satu kad Fusion monster dari deck ke field. Tapi hanya kekal satu pusingan. Lepas tu, reborn la.

Copycat - monster level 1 yang boleh copy attack and defence stat lawan. Pakai la Obelisk the Tormentor pun, Osiris ke hapa ke. Sama je attack and defence dia.

Penguin Soldier satu kemestian. Return 2 monsters ke tangan. Lawan fusion monster, susah-susah fusion, hantar balik ke dek (bukan ke tangan).

Big Shield Gardna ialah kad yang bodoh. Immune pada magik yang target single card, defence 2600, attack 100, tapi lepas kena serang sekali, ambik attack position.

DAN...Gardna ialah Warrior class. Jadi, Slate warrior attack 1900 - 2600 = aku kena damage 700. Dia tukar attack position. AKu serang pakai Kinetic Soldier, bila lawan Warrior-type, jadi attack 3350. Damage ialah 3250 (3350-100). TANPA equip.

Kalau ada United We Stand? Tak ke kalah lepas dua-tiga turn?

Kemenangan paling berjaya ialah membunuh menggunakan SInister Serpent. Attack 300, defence 250.

Letak United We Stand, Mage Power, bla-bla bla, dapat Attack 2600. Hehehe. Dibunuh oleh Sinister Serpent. Memang hina.

Aku cuba nak bunuh pakai token (attack 0, defence 0), tapi tak boleh. Hehehe.