Monday, September 17, 2012

Firasat Naga Syaitan Api Traktor Peluh Cangkul Kopi

Semalam aku bermimpi ngeri. Aku bermimpi, aku dibuli oleh krew produksi TV dan seorang pengarah Pan-Asian yang asyik mentertawakan aku.

Dalam mimpi ngeri tersebut, mereka memaksa aku mengambil dadah, mempengaruhi semua kawan-kawan aku, termasuk Daphne Iking, agar membenci aku. Mereka paksa aku buat kerja-kerja yang lahanat. Aku pulak, rasa macam kena penjara dalam botol kaca. Semangat aku tak boleh nak keluar, sampailah aku mengaktifkan Jalan Syaitan Tidak Terbatas. Tapi, sebelum aku dapat mengenakan Tinju Maut Dunia Paus pada mereka yang ketawa berdekah-dekah, aku terjaga.

Hari ini, aku mimpi lagi. Aku mimpi orang yang sama, menghantar hantu yang ganas ke arah aku. Hantu tu memang ganas, sampai aku terpaksa mengatur pernafasan untuk melancarkan Hikmat Pedang Salji - Jurus Paling Ganas - Teratai Merah Terlantar di Luar Pagar.

Aku terjaga, dan muka aku sesejuk salji. Aku tengok dalam cermin -  aku masih kacak dan bergaya.

Setelah memastikan aku masih kacak, aku telefon mak aku. Aku ceritakan dua-dua mimpi aku. Sebagai seorang emak, memang dia risau.

"Kau tau, kes-kes penghantaran hantu dan ilmu hitam semakin berleluasa di sini juga," kata mak aku, dalam nada komik.

"Apa? Perlukah kita menggunakan 'itu'?"

"Belum. Belum masanya lagi. Kalau gunakan 'itu', dunia akan berakhir."

"Cis! Apa gunanya kalau kita tak gunakan 'itu'?"

"'Itu'... hanyalah untuk masa-masa genting. Biarlah dia tidur. Biar sampai sisik emas."

"Oh hohohoho! Jadi, kat sini, hanya boleh gunakan 'ini'?"

"Ya, gunakan 'ini'."

Sebenarnya, mak aku takde pun mengamalkan pembelaan semangat naga. Saja aku tambah supaya kedengaran lebih hebat.

Mak aku memang bimbangkan aku. Tak dinafikan, aku kacak. Dahlah semakin kurus. Aku sentiasa bernasib baik dalam kehidupan. Aku dapat menjadi pengarang suratkhabar pada usia yang amat muda. Dalam dunia korporat, aku pun cepat naik. Walau apapun, aku juga berjaya bekerjasama untuk membuat filem-filem dan menerbitkan karya aku di peringkat tempatan dan antarabangsa. Juga, aku memang kacak. Aku dah cakap belum, aku kacak?

Tidak hairanlah jika ada yang membuang duit, bersengkang mata tengah-tengah malam buta, sanggup diraba oleh conman yang menyamar bomoh untuk menghantar segala macam ilmu hitam pada aku.

Inilah beban seorang yang kacak.

Aku memang tak percayakan ilmu hitam, sebab aku rasa benda tu bodoh. Tapi, kalau ada yang nak berlawan berangan ilmu hitam dengan aku, mari, oh hohohoho!

Aku seru Seri Gumum dan hantu Kubur Tok Panjang. Summon Bahamut Zero! Ko terbalikkan dunia mereka. Kau ratah tulang dan daging mereka. Kau hirup darah mereka. Aku nak kau kacau sampai mereka mati dalam keadaan tak siuman.

Kau ingat kau sorang setan? Oh hohohohohoho!