Wednesday, January 18, 2012

Siri Bercakap Dengan Ting Ting: Belajar Bahasa Sunda dan Jawa

Aku suka belajar bahasa orang tempat aku pergi. Kalau ke Thailand, aku teringin nak belajar Thai. Kalau ke Indon, aku dapati ada banyak jenis bahasa.

Pasal kat Indonesia, banyak kaum. Ada Betawi - Presiden Indonesia sekarang, Susilo Bambang Yudhoyono, orang Betawi. Ada Jawa, Batak, Bugis, Minang dan ada Sunda. Kebanyakan orang Bandung, orang Sunda. Sunda ni, dia ada falsafah enlightenment dia sendiri. Falsafah kesedaran Sunda iras-iras fahaman Hindu yang disulami falsafah Buddha.

Aku cuma tahu beberapa patah Bahasa Sunda:

Ci - maksudnya air. Banyak nama tempat, bermula dengan Ci. Cilaki (Air Laki-laki), Cikuda (Air Kuda), etc.

Walujiang - selamat. Walujiang enjing maksudnya selamat pagi.

Bahasa Jawa pulak, aku rasa ramai yang tahu:

koe: engkau

aku: aku

tersno: cinta

kokkorok: sama/dengan

rampong: sudah

iseng: berak

ti lem: tidur

susu: tetek

Jadi, kalau nak cakap, "selepas berak, aku cintakan tetek engkau", mesti disebut, "rampong iseng, aku tersno kokkorok susu koe."

Atau, "Aku sanggup tak tidur cintakan tetek kau" dalam bahasa Jawa adalah, "Aku doyan kagak ti lem tersno kokkorok susu koe."

Lebih kurang macam tu lah.