Monday, August 8, 2011

Aku Dah Tua

Orang Malaysia ni, aku rasa, dah lupa daratan. Dah jadi ikan duyung, lama sangat main air.

Ramai dah tak ingat cerita-cerita dan bahasa lama. Tak kira la Melayu ke, Cina ke, India ke.

Aku pun sama jugak.

Aku pernah translate, 'Ali guides fatimah towards his watering hole.' menjadi, "Ali memandu Fatimah ke lubang jubur taiknya sebelum pergi ke pub dan minum arak." Dia kata salah?

Soalan: Apakah beza Lebai Malang, Pak Pandir dan Pak Kadok? Tak tau? Cerita dia lain la. Salah seorang main laga ayam, dan bukan Pak Pandir.

Kalau aku cakap, "Four men defeat Zhuge Liang", ada orang Cina boleh bagitau aku maksud peribahasa tu?

Maksudnya, kalau orang bodoh sekali pun, kalau ramai, kalah gak orang pandai. Zhuge Liang adalah mamat paling pandai dalam Romance of the Three Kingdoms. Aku baca sendiri, pasal arwah datuk aku asyik cerita pasal Abu Nawas.

Abu Nawas, Abu Nawas, Abu Nawas. Aku kesian dulu kat orang tua tu. Dia tak ada member nak borak. Orangnya pandai. Tuan tanah berjaya. Keluarga dia, orang hebat-hebat. Tun Razak adalah datuk sepupu aku. Keluarga diorang jenis belajar tinggi-tinggi, pastu masuk gomen.

Datuk aku, duk kat kampung je. Jaga pokok durian. Dia boleh cakap Bahasa Arab dan Inggeris.

Datuk belah bapak aku pulak, asyik cerita pasal kerja keras. Orang sekarang ni, tak ada yang kerja keras macam dia. Tak kira la, apa bangsa. Cina pun dah ikut Melayu jadi pemalas. Sorry. Meleis.

Zaman dulu, datuk aku tidur berbantalkan batu bata je. Lapik dengan kain. Pasal taknak tidur best, supaya boleh bangun pagi senang.

Keluarga Cina aku, Kantonis, jadi amat pentingkan air muka. Kecuali pakcik aku yang best. Dia pedulittaik.

Orang sekarang tak paham apa itu susah. AKu tengok kadang-kadang, makan membazir. Aku percaya, kalau kau tak hormat pada rezeki, tak hargai benda tu, rezeki susah nak datang.

Bukan magik, tapi attitude. Aku tengok ada budak. Makan McD. Pastu nak makan Chili's pulak. Bukannya habis Chili's. Pastu nak beli mainan. Pasal apa? Pasal dah diajar, satu-satunya cara mendapat kasih sayang adalah apabila dia dibenarkan membazir.

Bodoh.

Beranak ramai-ramai. Tak reti nak jaga. Didiklah budak tu macam tu.

Lepas tu, ko layan mak bapak ko macam anjing, anak kau tengooook je. Nanti, kaulah anjing tu. Hahaha.

Pergilah mampus.

Aku ingat datuk-datuk dan nenek-nenek aku. Semua hidup susah. Datuk aku suka minum air dengan timun diracik. Pasal apa? Pasal zaman dulu, takde peti sejuk. Racik timun tu, masuk dalam air, gila sejuk la tu.

Bapak aku, batuk pun nak air sejuk nak mampus. Sepanjang hidup dia asyik minum air suam. Peti sejuk tu benda baru tu. Rumah aku takde air-cond. Kipas siling tu dah mewah sangat dah.

Zaman dulu, bapak aku beli kereta Opel Kadett. Kereta Jerman. Harga? RM10,000. Sekarang, kereta harga RM10,000 ko buat besi buruk boleh la.

Alaaaaa... aku dah jadi orang tua la. Nak sambung buat kerja. Sikit je lagi ni.