Friday, June 17, 2011

Pembahagian Rezeki

Masa aku kecik, aku suka minuman dalam kotak. Sebab aku pun bersaiz kecik masa itu, aku fikir minuman kotak dibungkus untuk aku.

325ml cukup untuk segalanya.

Aku cukup suka makan paru-paru goreng. Setiap satu bronkiol peparu itu dimasak dan diisi minyak yang menyebabkannya menjadi harum dan garing.

Aku sekarang suka makan siput sedut, sebab setiap siput yang disedut, seperti satu segmen yang amat sedap.

Aku suka bila mak aku menggoreng jejemput yang kecil. Dulu, mungkin sebab malas, dia suka goreng besar-besar.

Aku dapati, kalau makanan diletakkan dalam bahagian yang tepat, makanan itu sendiri menjadi lebih sedap daripada biasa.

Itu sebabnya aku sukakan air kotak, air botol dan sushi. Dan kenapa, walaupun bersaiz besar, aku kurang gemar ayam di kedai mamak.

Sushi, bagi aku, menunjukkan ciri ini dengan paling baik. Setiap keping/buah/potongan sushi itu sesuai untuk sekali ngap. Kalau terlalu besar atau terlalu kecil, sushi itu gagal.

Aku juga suka sesetengah bungkus nasi lemak, sebab kandungannya tepat. Dan kenapa aku kurang gemar makan 'karipap bersaiz besar' atau apa-apa jenis taktik jualan yang mensasarkan surirumah.

Okaylah. Esok aku ada meeting dan benda nak buat. Aku tidur dulu, sambil mengimpikan bungkusan nasi yang optimum.