Wednesday, August 26, 2009

National Prawnographic Spesel: Sahur! Sahur!

Tet tet tee tet! Tet tet te tet tee te tet tet TET dong-dong!

Masyarakat Melayu Islam di Malaysia suka makan sahur. Kecuali aku. Pasal aku ngantuk. Tak boleh tidur pasal kepala aku penuh logo National Geographic dan Discovery Channel.

Baru lepas tulis artikel, dan banyak benda aku tak letak, pasal nak pendek dan padatkan artikel.

Jadi, aku pun beribadah sahur.

Makhluk di Malaysia suka makan sahur lebihan berbuka malam tadi. Tidak seperti aku, yang keluar dan membeli makanan bungkus.

Keluar dari habitat semulajadi memang berbahaya, kerana pemangsa seperti penyamun dan hantu tetek memang suka berkeliaran, terutamanya pada waktu malam. Beruntung untuk aku, hantu semua kena rantai bulan puasa ini.

Aku memilih burger udang. Pasal pantas, lazat dan murah. Sebiji burger udang boleh memberikan tenaga untuk separuh hari. Jadi aku beli tiga.

Esok mesti lunyai ni. Mujur aku dah habiskan artikel tadi. Kalau tak, merasa lah langgar deadline artikel buat pertama kali dalam...erm...


...


...


...

Ya, aku hebat.

Semua perempuan suka isap konek aku. Aku berbincang tadi dengan seorang minah ni.

Aku: Aku takde duit, jadi satu-satunya cara untuk membiak adalah dengan meyakinkan mereka yang aku ni Islamik habis.

Minah: Ha?

Aku: Berkata benar hanya menjebakkan aku dalam kekacauan dan kemelut drama swasta. Apa kata kalau aku mula menipu? Aku dah baca banyak kitab keagamaan. Takdelah banyak sangat, tapi cukup untuk berpura-pura berpengetahuan tinggi pasal agama. Kalau aku pakai jubah dan serban, gila power siut. Aku boleh con semua orang yang isap konek aku boleh pergi syurga.

Minah: What?

Aku: Mmm...on second thought. Tak berkat kucing yang aku makan. Takpelah, aku akan fikirkannya hari esok, kerana esok masih ada.

Tet tet tee tet! Tet tet te tet tee te tet tet TET dong-dong!