Thursday, September 25, 2008

Peranti Perantis: Maruah dan Harga Diri (Atau Melayu Murah Jua)

Beberapa minggu yang lepas, aku membaca di dada akhbar dan menonton di kaca TV, beberapa orang ahli politik dituduh mengambil rasuah.

Like, duh?

Yang menarik minat aku ialah jumlah rasuah yang mereka kononnya ambil.

RM100,000 dan seks.

RM100,000 dan seks?

RM100,000 dan seks!

RM100,000 dan seks.

Gila!

Untuk satu projek bernilai lebih RM100 juta. Apa yang si Melayu minta? 0.1%. Dan seks.

Betapa murahnya orang Melayu. Ko timbang pakai kati ke apa? Diskaun hari raya?

Semasa berurusan dengan ramai orang Melayu, aku terjumpa satu konsep yang lucu. Konsep 'maruah'.

Orang Melayu fikir mereka ada maruah.

Maruah apa kalau boleh dibeli dengan 0.1% dan seks? Maruah apa kalau boleh dibeli dengan RM200 di Kubang Pasu?

Bukan Melayu mudah lupa. Melayu murah jua.

Aku berasa lucu dan selalu aku anjingkan konsep ini. Malah, aku pernah menulis kepada seorang pelacur lelaki yang menyembah Tuhan Putih dan menuduhnya tiada maruah.

Bukan pasal apa. AKu tau dia mesti panas pasal dia fikir dia masih ada maruah selepas membelakangkan kawan, menadah lubang jubur kepada Tuhan Putih dan menghisap konek mereka.

Bagi kebanyakan orang Melayu, apa yang difikirkan orang lain amat penting bagi mereka.

Tuhan mereka bukan lagi Allah, atau Krishna atau Jesus. Tuhan mereka ialah orang lain.

CUba cakap kat Melayu, "Weh, jangan isap rokok masa bulan puasa, nanti Tuhan marah."

Melayu: Hahahaha! Kelakar la ko ni!

"Weh, jangan rogol anak kau, nanti Tuhan marah!"

Melayu: Best wooo...

Tapi, cuba kau cakap kat dia, "Weh, jangan rogol anak kau! Line tak clear! Makcik Bedah Mulut Jubur ada kat rumah sebelah!"

Melayu: Woish! Takut! Takut!

Tuhan mereka bukan lagi Allah, Krishna atau Jesus, tapi Makcik Bedah Mulut Jubur. Pergi la ko sembah Makcik Bedah Mulut Jubur tu puas-puas. Lepas tu kau kapirkan la orang. Kapir kanan, kapir kiri.

Sebagai satu konsep, maruah dan Orang Melayu memang tak boleh bercampur.

AKu juga memikirkan perspektif mereka terhadap nilai juga mempunyai masalah.

0.1%. DAN SEKS!

Bapak aku orang UMNO. Masa umur aku 21 tahun je, nama aku dah masuk senarai pengundi, dan dia siap buat kad UMNO untuk aku.

Yes, aku ialah seorang card-carrying UMNO member.

Sebagai orang UMNO yang berpengaruh, bapak aku sering ditawarkan wang ringgit untuk mengundi sesetengah ahli politik di peringkat Bahagian.

Diorang datang rumah aku, offer bapak aku RM2,000.

Kalau aku, aku dah kejar pakai lembing dah. Pukimak mak bapak ko! Nak rasuah pun, bagi la USD400 million.

Bapak aku cuma senyum, bagi diorang air - dia suka kopi segera atau Nescafe - kadang-kadang jemput diorang makan, lepas tu bercakap sampai ke malam.

Duit diorang kekal dalam sampul surat, dari mula sampai la masa nak blah.

Masa bapak aku jaga kooperasi sekolah, dia letak duit dia sendiri sebagai modal. RM20. Sebelas tahun kemudian, masa dia blah, ko-op sekolah ada RM2,000 lebih. Hasil 11 tahun jual pisau 10 sen, pemadam 20 sen, pensil warna 60 sen.

Kau tau apa sekolah buat? Diorang bantai pakai duit tu, makan kat hotel.

Inilah orang Melayu. Tau nak makan buffet, tipu claim, tipu elaun perjalanan, makan benda haram, makan babi, makan bak kut teh. Tu lah kerjanya.

DAN SEKS!?

Aku sungguh kecewa. Aku rasa macam nak buat rombongan untuk semua pekerja kerajaan ke Siam.

Pasal apa? Pasal aku nak tunjuk apa yang aku nampak.

Aku selalu pergi ke Siam, dan aku berlatih di bawah asuhan pelacur-pelacur Siam. Mereka membuka mata aku, yang seks - seks yang hebat - hanya bernilai RM50.

Isap konek berharga RM10.

Murah sangat ke Melayu sampai boleh dibeli dengan harga RM50 atau RM10?

Aku pernah jumpa pelacur yang kalau setakat Zhang Ziyi, kalau ada kat situ, aku lempang je, tolak ke tanah, ludah lepas tu pijak sampai mampus.

Melayu suka cakap pasal maruah.

Macam lelaki konek kecik yang suka cakap pasal konek-konek besar. Macam lelaki yang tak berani nak beromen di belakang bini dia, tapi berpura-pura sebagai playboy glocal.

Maruah Melayu ialah jenis maruah merentan, maruah hentak-hentak kaki, maruah hentak meja, maruah bodek dan maruah minta dipuja.

Maruah tikam belakang. Maruah Aku Ingin Dilihat Super (AIDS).

Inilah maruah Melayu.

Aku tak percaya konsep maruah. Aku akan jadi orang pertama yang cakap, aku takde maruah.

Pasal apa?

Pasal kalau maruah hanya bernilai 0.1% DAN SEKS, lebih baiklah aku takde maruah.

AKu lebih sukakan konsep integriti. AKu lihat integriti sebagai sesuatu yang bernilai.

Integriti ialah, kalau kau cakap, kau buat. Atau kau tak payah cakap pun. Kau buat je.

Apa-apa kejayaan kecil yang aku nikmati dalam hidup aku sekarang, walaupun aku takde kereta agung orang Melayu - Gen2 - ialah hasil aku menjaga integriti kerja aku.

Cuba fikir, kalau ada seorang billionaire, nak cari orang untuk jaga bisnes dia, kau fikir, adakah dia akan cari orang yang cakap serupa bikin (ada integriti) atau monyet/beruk/berukera dari Planet Zargus yang asyik mendabik dada, KONONNYA ada maruah, tapi duk:

1. Mudah dibeli dengan tipu claim, tipu elaun.
2. AMbik bekas girlpren/ahli keluarga siamang/member sekolah sendiri walaupun hancur dan tak boleh buat kerja dan tutup periuk nasi orang lain yang berkebolehan.
3. Tikam belakang orang.

Kalau aku ada bisness berbillion-billion, aku taknak bisnes aku dikawal oleh orang yang boleh dibeli dengan 0.1% DAN SEKS!

Baik aku bagi bisnes aku dekat pelacur Siam. Diorang ada integriti. Diorang profesional.

Dan akhirnya, diorang jauh lagi bermaruah.