Tuesday, September 9, 2008

Imbas Kembali Kisah Dahulu

Aku tengah buat kerja sambil makan sahur. Ya, sahur, walaupun esok tak puasa.

Jadi aku pun nak berehat kejap dan mengimbas kembali kisah dahulu.

Pada bulan Ramadan tahun 1997, aku baru lepas habis SPM. Jadi, dari duduk saja kat rumah, aku membuat keputusan untuk jual kuih raya mak aku kat Pasar Besar Kuantan.

Sebelum tu, aku jual jagung bapak aku.

Aku ada dua orang sepupu yang berniaga di Pasar Besar Kuantan. Seorang jual sayur. Seorang lagi bukak kedai jahit.

Aku letak dua meja depan kedai jahit tu, dan susun kuih raya mak aku. Kemudian, datang perempuan pakai purdah - bini nombor empat ke hapa kejadah aku tak tau la - nak berniaga mini-cupcake dia.

Aku: Apa brand cupcake ni?

Perempuan Pakai Purdah: ???

Aku: Kek ni. Apa nama dia?

PPP: Kek Ayu.

Ugh. Jalan je lah.

Ada sorang makcik Tanjung Lumpur, dia jual dodol. Dodol paling hebat di dunia. Imbangan gula dan tepung pulut yang sempurna, kalau fresh, antara makanan yang paling aku suka. Tak terlalu manis, tekstur yang tepat dan rasa yang segar.

AKu harap Makcik Dodol Tanjung Lumpur tu tak mati lagi tahun ni.

Lepas tu, ada mamat Cina datang, offer kat aku untuk jual kek dia pulak. Marble cake. Ya, kek marmar. Hahahahaha.

Sebenarnya ialah kek mentega dengan corak kat atas. Yang besar RM4. Yang kecik, RM2.50. Kalau beli lima, aku kasi diskaun sikit.

Untungnya semua atas angin. Aku dapat 15-30% dari harga jualan. Jadi, kalau korang pergi beli kuih kat Pasar, jangan la memandai nak mintak diskaun 50%. Mana la boleh bagi, bahlul.

Contoh: seorang pelanggan aku.

Dia datang, jenis perempuan bertudung yang asyik tayang handset.

Perempuan Bertudung Asyik Tayang Handset: Ni kek ni berapa ni?

Aku: RM4 yang besar. RM2.50 yang kecik.

PBATH: Saya nak beli kek, nak bagi penyewa kat rumah sewa saya. Rumah sewa saya banyak. Ada 9.

Aku: Peduli taik aku.

PBATH: Ya?

AKu: Ha..pilihlah. Kak nak yang mana?

PBATH: Saya nak yang ada diskaun.

Aku: Diskaun? Berapa kak nak?

PBATH: 9?

Aku: Kak beli 9, saya bagi satu kek free.

PBATH: Yang besar ke yang kecik?

Aku: Kak beli yang kecik, kecik la. Beli yang besar, besar la.

PBATH: Hmph! Mahal!

Aku: Pukimak mak bapak kau.

Dia round satu pasar, kemudian dia datang balik kat meja aku.

PBATH: Dapat satu free kan?

Aku: Ye la kak. Saya ni Melayu. Mana la reti berniaga. Kak ambik la kek free ni, pastu jolok la kat dalam lubang jubur taik akak.

Macam tu la aku berniaga setiap hari. Righteous nak mampus.

Aku naik bas ke pasar. Bas pukul 7 pagi. Bangun pukul 6 tu, brader.

Masa balik, aku naik bas pukul 6 petang, atau pukul 7. Setengah jam sampai rumah aku. Tiap-tiap hari. Sampai sebulan.

Sepupu aku pulak mengandung. Tengah bulan puasa, dia beranak. Anak ketujuh ke, keseratuslapanpuluh, aku pun tak sure. Pagi beranak, tengahari dah balik menjahit. Orang KL, sekali beranak, setahun tak bangun. Macam kena tembak.

Dua-tiga hari sebelum raya, Cina jual kek tu tak hantar kek dalam kotak dah. Dia main hantar atas tray yang diorang pakai untuk bakar kek tu. Kira straight from the oven la ni. Memang panas pun kek tu. Dan laku gila babi. 'Selling like hot cakes', kata omputih.

Aku kena pack sendiri dalam plastik dia. Sapa kata Cina rajin? Aku yang rajin. Mamat tu pemalas nak mampus.

Lepas tu, keluarga aku bawak kelongsong ketupat. Mak aku buat tapai - dua periuk besar. Kalau aku cakap periuk besar, bukan periuk besar orang KL. Ni periuk besar nak buat kenduri. Boleh kasi makan 2 ribu orang punya besar.

Sambil menjual makanan tu, ada ahli keluarga aku menganyam kelongsong ketupat kat belakang aku. Bawak daun kelapa sekali la.

Sehari sebelum raya, aku bukak kedai pukul 7 pagi. 15 minit lepas tu, SEMUA benda yang aku jual dah habis.

SEMUA. Dari Kek Ayu, kek marble, kuih raya mak aku, kelongsong ketupat, kerepek, dodol Tanjung Lumpur, tapai, kelongsong ketupat, SEMUA habis. Licin.

Sampaikan tak sempat nak anyam kelongsong ketupat, ada sorang mamat datang, beli DAUN KELAPA yang kitorang nak anyam tu.

"Takpelah, saya anyam sendiri kat rumah."

Aku rasa, kalau aku jual batu, batu pun diorang beli.

India dua orang yang berniaga rempah kat depan aku sengih je, pasal rempah diorang dah habis dua hari sebelum raya. Mamat con-man pura-pura Islamik tapi tak puasa kat sebelah aku pun berjaya menipu orang dengan ubat air gatalnya dengan jaya.

Mamat yang jual lemang kat tepi dah habis lemang, jual buluh la pulak. 50 sen sepuntung.

Orang yang datang ke Pasar Besar Kuantan, dua-tiga hari sebelum raya, ramainya macam ulat taik.

Hasilnya, aku dapat seribu lebih. Aku pakai duit tu pergi ambik lesen kereta.

Aku baru terfikir yang semua ni jadi 11 tahun lepas siut. Aku dah tua gamaknya.