Sunday, April 27, 2008

Semusim di Syurga: Manipulasi Mentat

Sepanjang hidup aku, ada-ada saja orang yang cuba untuk memanipulasi hidup aku. Ini bukan paranoia. Ini betul-betul punya.

Masa aku kecik, kakak aku dengan mak aku paling suka manipulate aku. Sampai satu tahap bila aku dah besar, dioang ingat diorang masih boleh manipulate aku suruh buat apa-apa. Bila aku confront, semuanya jahanam. Semua penipuan dijahanamkan dan muka penipu sebenar terdedah.

Hari ini, kalau ada sesiapa yang cuba manipulate aku, untuk apa-apa sebab atau justifikasi (aku dah dengar semua - "Untuk kebaikan kau jugak", "aku nak tolong" "bukan untuk aku, untuk KAU!" atau apa-apa jelah) aku akan blah cam tu je.

Aku lebih rela memusnahkan hidup aku dari memberi kawalan ke atasnya pada orang lain.

Pasal aku tak suka. Kalau nak suruh aku buat, atau nak mintak apa-apa, cakap je terang-terang.

Tak payah la nak menggesel kat aku, main tarik-tarik tag aku. Pastu harap aku paham.

Cakap je, "Amir, I nak isap konek you." Susah?