Friday, October 17, 2014

Bahan Makanan Bunuh Diri Untuk Manusia Biasa Dan Pesakit Jantung Yang Ambik Warfarin

Untuk manusia biasa yang mahu mengelak sakit jantung/stroke, jangan makan:

1. SEMUA jenis fast food. No exceptions.

- Semua fast food kaya dengan saturated fat, trans fat dan garam atau gula. Aku tau, sebab aku pernah makan semua jenis fast food.
- Makan fast food macam McDonald's dan KFC, Domino's dan Pizza Hut  menaikkan risiko sakit jantung, stroke, kencing manis, darah tinggi, liver failure, buah pinggang dan AIDS, kalau suka ke belakang McD atau KFC dan main toron jubur pondan sambil tak pakai kondom.

2. SEMUA jenis makanan yang dihidangkan di kedai mamak.

- Sama je dengan fast food. Minyak dia entah berapa kali guna dan dipanaskan semula - meningkatkan jumlah trans fat dan bahan-bahan carcinogenic.
- Teh tarik tu cuma gula, lemak dan lemak lagi. Pastu ada air sikit dengan serbuk teh yang entah mana dia lancapkan.
- Mi goreng mamak tu aku rasa kalori dia cukup untuk tiga hari kot.
- Roti canai ada minyak banyak gila sebab setiap kali dia tebar dan goreng, dia letak minyak banyak.

3. SEMUA hidangan tradisional Melayu, India, Cina, Indonesia. SEMUA.

- SEMUA cara masak buatkan hidangan tradisional ni banyak lemak, garam dan akhirnya akan bunuh ko. Nak makan, kena ubah cara masak.
- Hanya cara masak aku yang boleh mengekalkan 85% rasa masakan tradisional, dan menjadikannya sihat.

4. SEMUA jenis kuih.

- aku amat suka kuih. Untuk satu jangka masa panjang, aku percaya kelebihan orang Melayu hanya pada kuih yang hebat. Sekarang aku sedar, kaum lain pun cam puki je - tak bayar utang dengan aku sebanyak 30K. Pui. Superior apa, camtu?
- Anyway, semua jenis kuih tak sihat. Karipap ke, kuih bakar ke, tepung bunga ke, semua aku dah haramkan untuk diri aku sendiri. Harap korang ikut sama.


Pantang Larang Warfarin

Dan untuk mereka yang sedang mengambil ubat Warfarin - biasanya pesakit jantung - ini ialah senarai bahan makanan yang tak boleh makan jugak(perlu diingat, Warfarin bertindakbalas dengan Vitamin K):

1. Herba Mat Salleh

- 100g Basil ada 2143% jumlah keperluan harian Vitamin K. Atau, untuk setiap sudu besar, atau 5g basil, ada 107% keperluan harian untuk Vitamin K. Yang lain - thyme, marjoram, sage pun ada kandungan vitamin K yang tinggi.
- Ini bermakna aku terpaksa melepaskan resipi grill aku dan bertukar ke rempah dan herba Asia.

2. Serbuk dan Rempah Kari/Rempah Jenis Pedas

- WHAAAAAT? Takpe. Satu sudu besar rempah kari/paprika ada 7% keperluan harian Vitamin K. Serbuk cili ada 11% setiap sudu besar.
- Ini bermakna aku perlu mengawal jumlah rempah yang aku makan. Aku biasa gunakan satu sudu besar rempah untuk masak kari yang tahan satu hari (dua kali makan). Okay kot.

3. Sayur-sayuran Berdaun Hijau,.

- dengan kandungan vitamin K yang amat tinggi (lebih 1000% keperluan harian untuk bayam, kale, atau beberapa ratus peratus keperluan harian untuk yang lain), memang takleh makan.

4. Sayur Salad Mat Salleh

- Pun takleh makan.

5. Soya dan barang makanan diperbuat daripada soya

- aku amat sukakan tempe. Takleh makan.
- Takleh minum air soya
- Takleh makan taugeh - tapi aku takde la suka mana taugeh
- tauhu takleh, barang makanan vegetarian berasaskan soya, takleh. tau foo far takleh.

Nak tau nilai dia semua, klik kat sini.

Basically, banyak gila la benda takleh makan sebab tengah makan Warfarin.

Apa yang aku boleh makan sekarang amat-amat terhad, untuk at least 6 months. Kalau tak, aku mungkin mati sebab stroke.