Friday, January 11, 2013

Sastera Klasik Melayu, Tradisi Oral dan Kubur Idea

Aku pernah mendapat komen tentang skrip yang aku tulis.

"Bro, ko lain kali jangan tulis la pepatah Melayu. Aktor ko takleh nak bawak."

Reaksi aku simple. "Pepatah kejadahnya?"

Maka ditunjukkanlah pada aku babak itu.

Ternyata, pelakon fumble kat satu pepatah yang bagi aku amat biasa. Untuk tujuan perbincangan, mari kita gunakan pepatah yang tidak berkait - "seperti kadok naik junjung".

Ada ramai anak Melayu yang akan sebut pepatah ni macam ni: "seperti badonk-ka-donk naek jinjuinginguing.". Serius.

Dalam dunia moden sekarang, aku yang aku sendiri kira hanya berilmu bahasa sederhana, sudah boleh dinobat, malah dinafirikan, sebagai Sasterawan Negara.

Antara soalan yang mengejutkan aku - maaf, membuatkan aku terkesima - adalah kata-kata ini yang terpacul daripada mulut seorang penggiat seni - "Ko buat cerita pasal Pak Pandir ya? Pak Pandir ni sapa?"

Pada masa itu, aku rasa seperti lewbank jewboor taekku sewpertiew dirodok logam panas bernyala api lancip. Aku rasa seperti sebaldi petrol sejuk dicurahkan pada badan aku dan ada seorang Orc daripada Lord of the Rings: The Two Towers berlari ke arah aku sambil memegang obor dan, walaupun ditembak dengan seratus anak panah, telah menyalakan petrol pada badan aku.

Aku pun terbakar dalam kesedaran yang Bahasa Malaysia sudah semakin terpinggir dan tidak lagi menjadi bahasa yang penting. Budaya penceritaan Melayu sudah hampir pupus. Juga, aku sudah tua dan tak lama lagi, kulit telur aku pun akan menjadi lebih berkedut dan kerepot.

Aku pernah cuba menulis cerita Pak Pandir dengan mereka kembali watak itu sebagai seorang yang pandai dan bukan bodoh-bodoh alang seperti yang diceritakan oleh datuk aku.

Cerita asli pertama Pak Pandir yang aku baca, dia pergi menggetah burung. Lepas dah tangkap banyak, dia lekatakan kat tali pinggang dia. Lepas tu dia terbang dan mendarat kat istana raja. Melihat ada manusia yang 'turun dari langit', Sultan percaya dia dewa kayangan, lantas menjodohkan puterinya dengan Pak Pandir. Apakah persetubuhan ini? Maksud aku, what the fuck?

Bagi aku, ini menunjukkan Pak Pandir bukanlah seorang yang dangkal, dungu, bodoh atau lembap. AKu rasa dia ni macam wacky inventor. Pereka yang suka melancap.

Jadi aku cuba buat cerita latar Pak Pandir.

Nama sebenar? Pandita. Sanskrit untuk mamat pandai. Tapi sebab dah pandai sangat, dia kena sumpah sampai dia gila atau bodoh-bodoh alang. Panggil dia Pandir. Bila tua jadi Pak Pandir.

AKu saspek Mak Andeh tulah puteri raja yang dikahwinkan dengan Pak Pandir, masa dia 'turun dari langit'.

Aku nak buat komik, tapi aku dah tak ada masa. AKu rasa macam nak mengumpul semua idea aku yang haram takkan keluar, dan terbitkan buku bertajuk 'Ideas I Had Which Seemed Like a Good Thing at the Time and Now I Will Never Write' atau 'Ideas'.

Okaylah, mari aku senaraikan idea aku yang aku rasa takkan ke mana:

1. Kenapa Adib Mengamuk - sebuah homage kepada Rashomon dan stereotaip filem Melayu

2. Nusan - siri animasi 7 musim pasal 7 sekawan yang hidup dalam dunia purba dan berlawan dengan empayar seperti empayar Kushan sambil menangani kemelut politik setempat. Kisah yang mengumpulkan SEMUA lagenda dan mitos Asia Tenggara dalam satu dunia. Penuh adegan 'satu lawan seratus' seperti animasi Berserk.

3. Ninja Vs Bomoh - sebuah filem nasionalis komedi yang tidak memualkan.

4. Haven - siri animasi sains fiksyen 3 musim pasal masa depan manusia yang gelap dan berakhir dengan Matrix + Megazone 23

5. Baki - sebuah filem lancapan terulung pasal lelaki yang fikir dialah pusat alam semesta

6. Anjing Lapar Melahap Tahi - jurus hikmat yang aku cuba sempurnakan

7. Khinzir Yang Halal - sebuah 'fable' pasal seekor babi yang ingin menjadi halal

8. Ko-Op Cikgu Mat - cerita pasal bapak aku bukak ko-op

9. Nama Aku Batman - homage kepada 'Mere Naam Joker' Cerita pasal awek tiga orang yang dicintai oleh seorang Jawa bernama Batman Bin Suparman.

10. Matinya Sebiji Pankreas - sebuah drama emo pasal kencing manis